Przesuwanie świata
Rozmawiałem o tym z grupą i dyrektorem teatru podczas pracy nad Nastią. Na ile te działania naprawdę mogą być pomocne, ile osób może je zobaczyć, czy nie bawimy się sami sobie? Rozmowa z aktorem Artemem Manuilovem.
Serce na języku
Ślązacy ciągle chcą głośno opowiadać o swojej historii, nadal są zachwyceni faktem, że o tym przysłowiowym dziadku z Wehrmachtu opowiada Szczepan Twardoch, międzynarodowa (ale od nas) gwiazda literacka. Rozmowa z reżyserem Robertem Talarczykiem.
Wspólnota w niepewności
Wierzę, że teatr ma sens. Że może wywoływać żywe reakcje, moderować spory. Rozmowa z reżyserem Szymonem Kaczmarkiem.
Wojna to nie czas na teatr
Kiedy Putin wraz z narodem rosyjskim dokonuje aktu terroru wobec Ukrainy, nic nie poradzę: to wygląda jak walka dobra ze złem i dopóki wojna trwa, tak to trzeba nazywać. Rozmowa z reżyserką Oleną Apczel.
Teatr to maraton
Kiedy ogłasza się konkurs na dyrektora teatru, zaczynają się wyścigi. A teatr to nie sprint, tylko maraton. Rozmowa z Anną Augustynowicz i Jakubem Skrzywankiem.
Teatr zza krat
W męskiej celi panuje kult siły i mięśni. Panowie mają dostęp do siłowni, całe emocje są pakowane w bicepsy. Rozmowa z Agnieszką Bresler, współtwórczynią Kolektywu Kobietostan.
Wyłącznie dla wszystkich
W teatrach lalkowych coraz częściej rządzi żywy plan, wypierając lalkę. Rozmowa z Jarosławem Kilianem, dyrektorem Teatru Lalka w Warszawie.
Zamieniam atak w rozmowę
Moim moralnym obowiązkiem jest głośno trąbić o tym, co się dzieje. I robić to przy każdej okazji, bo każda godzina, doba, stopień w dół skali Celsjusza zmniejszają szanse uchodźców na przeżycie. Rozmowa z Aleksandrą Listwan, aktorką Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.
Norwegia, Polska, taniec
Z jednej strony bardzo ważne dla mnie jest ciało i jego dogłębne doświadczanie. Z drugiej kocham słowo i prawie każdy mój spektakl jest powiązany z literaturą. Rozmowa z Martą Kosieradzką, tancerką i choreografką.
Modrzejewska w zawieszeniu
Kiedy zdarza mi się mówić: „dajcie nam spokój”, mam na myśli bezpieczeństwo pracy artystycznej, bo jestem przede wszystkim zmęczony tym, że nie mogę się na niej skupić. Rozmowa z Jackiem Głombem, dyrektorem Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.
Strategia krakowska, bitwa warszawska
Jako kandydatka na redaktorkę naczelną podpadłam srodze, zamieszczając krótką notkę o sytuacji na granicy z Białorusią. Rozmowa z Ewą Hevelke i Justyną Jaworską, członkiniami zespołu redakcyjnego czasopisma „Dialog”.
Tradycja myśląca o nowoczesności
Dziś Tango nie może być dramatem idei. Nikogo nie interesuje, czy Stomil i Artur są formalistami czy egoistami. Rozmowa z reżyserem Wawrzyńcem Kostrzewskim.