AKCEPTUJĘ
  • Strona używa plików cookies, korzystanie z niej oznacza, że pliki te zostaną zamieszczone na Twoim urządzeniu. więcej »
premiery tygodnia

Król Roger

Data premiery: 2007-03-30

Spektakl pochodzi z otwartych zasobów Ninateki.

Autor libretta - Jarosław Iwaszkiewicz
Reżyseria - Mariusz Treliński
Dyrygent - Ewa Michnik
Scenografia - Boris Kudlička
Kostiumy - Wojciech Dziedzic
Charakteryzacja - Anna Męczyńska, Jarosław Korniluk
Chór - Chór kameralny Angelus, Chór Opery Wrocławskiej
Orkiestra - Orkiestra Opery Wrocławskiej
Montaż - Beata Barciś
Twórca - Katarzyna Adamik

Dzieło łączy w sobie wątki orientalne oraz antyczne. Akcja rozgrywa się na Sycylii w XII wieku; w Palermo król Roger wraz z żoną Roksaną i doradcą Edrisim dowiadują się o zagrożeniu dla Kościoła – pojawieniu się założyciela nowej religii – młodego Pasterza. Po doprowadzeniu go przed oblicze króla, ten rzuca czar na Roksanę i dworzan, którzy udają się na wyprawę do kraju wiecznej wolności. Roger rezygnuje z tronu i udaje się na poszukiwanie żony. Po długiej wędrówce odnajduje ją i Pasterza w jego rzeczywistej postaci – Dionizosa. Wrocławska inscenizacja Mariusza Trelińskiego z 2007 roku została zrealizowana przez ten sam zespół, który w 2000 roku zmierzył się z nią w Operze Narodowej w Warszawie. Brak tu monumentalności poprzedniej realizacji, scenografia Borisa Kudlički jest znacznie oszczędniejsza. Reżyser rezygnuje z historycznych wątków Króla Rogera. Odchodząc od jednoznacznego określenia czasu i miejsca akcji, stara się wydobyć realistyczny wymiar dzieła, pokazuje świat władzy – nie zhierachizowanej jak w średniowieczu, lecz równie autorytarnej. Koncentruje się na współczesnym człowieku, atrybutami Rogera (Andrzej Dobber), władcy surowego, ale sprawiedliwego, czyni garnitur i ciemne okulary. Roksana (Aleksandra Buczek) zachowuje się uwodzicielsko i wyzywająco. W tak skonstruowany świat wkracza Pasterz, który porywa tłumy…

Tomasz Cyz, Bóg, Dionizos, człowiek
Fragment tekstu dołączonego do książeczki w albumie