AKCEPTUJĘ
  • Strona używa plików cookies, korzystanie z niej oznacza, że pliki te zostaną zamieszczone na Twoim urządzeniu. więcej »
premiery tygodnia

Szczęśliwe dni

Data premiery: 1995-11-30

Spektakl pochodzi z otwartych zasobów Ninateki.

Reżyseria - Antoni Libera
Przekład - Antoni Libera
Scenografia - Ewa Starowieyska
Charakteryzacja - Małgorzata Majewska
Montaż - Barbara Barciś

Spektakl Szczęśliwe dni na podstawie sztuki Samuela Becketta miał swoją premierę w Teatrze Dramatycznym w 1995 roku. To nie tylko kolejna świetna adaptacja Becketta w wykonaniu Antoniego Libery – tłumacza oraz wybitnego znawcy jego twórczości, ale też popis Mai Komorowskiej, która swoją rolą przełamuje ponury nastrój dramatu; niezwykłą energią i czarnym humorem tworzy wybitną kreację aktorską.

W jednym z wywiadów Samuel Beckett odpowiada na pytanie o najbardziej przerażającą rzecz jaką sobie wyobraża i.... przedstawia wizję człowieka zatopionego w pełnej mrówek ziemi, na otwartym słońcu, bez drzewa, które rzucałoby cień, gdzie dzwonek budzika nie pozwala ani na chwilę zasnąć. Jedyne co pomaga przetrwać, to niewielka paczuszka przedmiotów. W podobnej scenerii rozgrywa się akcja dramatu Szczęśliwe dni. Winnie i Willie – bohaterowie sztuki – to starsze małżeństwo. Ona zanurzona najpierw po pas, później po szyje w kopcu, który zajmuje centralne miejsce na scenie, nieustannie próbuje nawiązać kontakt z milkliwym mężem. Monolog Winni, podobnie jak garść przedmiotów, które nieustannie absorbują jej uwagę, to próba zapełnienia ciszy, próba przetrwania w pustce prażącego słońca. Obecność Williego, który skryty za kopcem czyta gazetę i półsłówkami odpowiada na słowa żony, nie pomaga pokonać dojmującej samotności. Jednak adaptacja Libery łagodzi i przełamuje pesymistyczną i ironiczną wymowę spektaklu. Maja Komorowska w roli Winnie, jest pełna energii, kwestie wypowiada ze swadą, nieustannie bawi się słowem i parafrazuje znane cytaty.  Wprowadza w ten najbardziej przerażający ze światów nieco gorzkiego humoru.