Reżyseria opowieści
Śmierć można przeczuć. Opis śmierci to jedno doświadczenie brzegowe, a śmierć własna – drugie. Gabo (jak mówią o nim przyjaciele) biadał, że to niesprawiedliwe, że nigdy nie opisze śmierci. Mówi się – nie żyje. Nie żyje. Co robi? Niczego nie robi. Teraz. I nigdy już nie będzie robił. Nie żyje – czas teraźniejszy, który w przekładzie na czas przeszły znaczy: umarł. Gabo podchodził do śmierci, jeśli już zagnieździła mu się w powieści, jak reżyser. Albo jak matematyk.
Obrazy do czytania
Co do słów, Tomaszewski uznawał zasadę Clemenceau. „Lubię zdanie zbudowane w ten sposób, bym przymiotniki wyobrażał sobie, a nie musiał ich czytać. Stąd pracując nad obrazem plakatu, pragnę go wyartykułować prawie niczym i zmusić odbiorcę, by resztę sam sobie dośpiewał. Liczę na jego współautorstwo”.
Młody Chopin idzie do teatru
Młody Chopin idzie do teatru
Jaki świat otaczał kilkunastoletniego Fryderyka Chopina, gdy żył w Warszawie?
Spotkanie z ciekawym człowiekiem: Raczak i Krukowski – od pierwszego wejrzenia
Spotkanie z ciekawym człowiekiem: Raczak i Krukowski
Kultura studencka pierwszej połowy lat siedemdziesiątych miała dla mnie – licealisty z dużego miasta powab kontrkulturowy.
Spotkanie z ciekawym człowiekiem: Swinarski, czyli szok
Spotkanie z ciekawym człowiekiem: Swinarski, czyli szok
Najważniejszym dla mnie po dziś dzień fragmentem wszystkich spotkań była wymiana zdań z Konradem Swinarskim.
Smak Zakopianiny
Smak Zakopianiny
O letnim pobycie w Zakopanem pisali w listach i pamiętnikach aktorzy. Z największych można wymienić Helenę Modrzejewską, Antoninę Hoffman, Irenę i Ludwika Solskich.