O premierze Rzeczy Teatru.doc w ramach projektu 20 lat po, zorganizowanego przez Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy. Wydawało się, że o PRL-u powiedziano już wszystko.…
Wywlekam ten fakt z odległej przeszłości nie dlatego, żebym przez trzydzieści pięć lat chował urazę. Nie chowam, choć oczywiście mógłbym za Iwaszkiewiczem powtórzyć, że wszystko wybaczam, ale niczego nie zapominam.…
Ponad 40 lat nieobecności „współczesnej tragedii amerykańskiej” w polskich teatrach. A miała przecież ta sztuka swój heyday. W 1949 roku przełożona (i prapremierowo wyreżyserowana) przez Ryszarda Ordyńskiego, obiegła sceny w sporej części Polski. Zrobiła też karierę wśród tłumaczy.…
Wiem, że jest to możliwe, takie doświadczenie przywiozłam dziesięć lat temu z Berlina i ono właśnie dało mi motywację do rozwijania tego teatru – tak naprawdę do budowania go od zera.…
Mimowolnie wszedłem w role profesora Śliwonika, który piętnaście lat temu strofował offowców, co wypada, a czego nie wypada mieć w repertuarze. „Po co ścigać się z teatrem repertuarowym?” – pytał kiedyś retorycznie na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych.…
Rytuały w XXI wieku – sto lat po premierze. Rytuały w XXI wieku – sto lat po premierze. Wojciech Kowalczyk. Author. Doktorant w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…
Po mieczu i po kądzieli. Po mieczu i po kądzieli. Po mieczu i po kądzieli. Gwałtu, co się dzieje! , reż. Jacek Głomb, Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”.…
Dwadzieścia lat później. Dwadzieścia lat później. Przesilenie. , reż. Anna Gryszkówna, Teatr Nowy w Poznaniu. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…
Od lat osiemnastu. Od lat osiemnastu. Zygmunt Hübner. Author. Ostatnia ankieta „Szpilek” — „Polskie porno” przynosi materiał, który mógłby stać się tematem pracy doktorskiej. Gdyby oczywiście prace doktorskie podejmowały żywotne problemy dnia dzisiejszego.…
Po wizycie. Po wizycie. Kto nas odwiedzi. , reż. Cezary Tomaszewski, Och-Teatr w Warszawie. Aleksandra Rembowska. Author. Fot. Katarzyna Chmura-Cegiełkowska. Sztuka Igora Sawina jest i śmieszna, i straszna zarazem.…
Po bandzie. Po bandzie. Tartuffe albo Szalbierz. , reż. Tomáš Svoboda, Teatr Ludowy w Krakowie. Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. Czego tu nie ma! Jest przebój Abby Mamma Mia, ale i hit zespołu Weekend Ona tańczy dla mnie.…
Po co? Po co? Fanny i Alexander. , reż. Justyna Celeda, Teatr Współczesny w Szczecinie. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Autorka i współautorka książek i artykułów wydanych w Polsce i za granicą.…
Po Klątwie. Po Klątwie. Po. Klątwie. Mefisto. , reż. Agnieszka Błońska, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Szymon Kazimierczak. Author. fot. Magda Hueckel.…
Po orgii. Po orgii. Po orgii. Jezus. , reż. Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!…
Po czarnych. Po czarnych. Mariusz Bieliński. Author. Fot. Karol Budrewicz. Idziemy z Jaśminową Panienką; nieważne, gdzie i nieważne, po co. Nieraz cel nie jest ważny, najważniejsze, z kim się idzie.…
„Po roliam”. „Po roliam”. Tomasz Mościcki. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, dziennikarz. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST. Autor książek: Teatry Warszawy 1939. , Teatr Qui Pro Quo. Kochana stara buda. , Teatry Warszawy 1944-45.…
Dwadzieścia lat na scenie. Dwadzieścia lat na scenie. Hanna Raszewska-Kursa. Author. fot. Oskar Martin. Hanna Raszewska: W tym roku skończyłaś czterdzieści lat, co równocześnie oznacza dwudziestolecie pracy twórczej. Planujesz jakieś obchody?Aurora Lubos: Raczej nie.…
Po prostu życie. Po prostu życie. Wróg publiczny i inne dramaty węgierskie. , wybór tekstów Patrycja Paszt, przełożyli Jolanta Jarmołowicz i Daniel Warmuz, Agencja Dramatu i Teatru ADiT, Warszawa 2017. Henryk Mazurkiewicz. Author.…
Konrad po Henryku. Konrad po Henryku. Wyzwolenie. , reż. Anna Augustynowicz, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Szymon Kazimierczak. Author. fot. Katarzyna Chmura.…
Krajobraz po orgii. Krajobraz po orgii. Zbigniew Majchrowski. Author. Profesor zwyczajny, wykłada na Uniwersytecie Gdańskim. Autor książek: „Poezja jak otwarta rana”.…
Namiętności po klasycznemu. Namiętności po klasycznemu. Anna Karenina. , choreografia Tomasz Kajdański, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany.…
Palcem po wodzie. Palcem po wodzie. Palcem po wodzie. Jezioro. , reż. Daria Kopiec, Teatr Dramatyczny w Warszawie. Dominik Gac. Author. fot. Karolina Jóźwiak. Lockdown ma w sobie coś z zejścia pod wodę. Pierwszy był gwałtowny, nieco paniczny – jak tonięcie. Drugi bardziej przypomina nurkowanie.…
Żałoba po miejscu. Żałoba po miejscu. Żałoba po miejscu. Środula. Krajobraz Mausa. , reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu. Magdalena Figzał-Janikowska. Author. fot. Astashow Studio. Jak przywrócić pamięć o miejscu, po którym nie ma już żadnego śladu?…
Williams po Kushnerze. Williams po Kushnerze. Kotka na gorącym blaszanym dachu. , reż. Jacek Poniedziałek, Teatr Ludowy w Krakowie. Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. Fot. Michał Ramus.…
Każdemu po zielonej. Każdemu po zielonej. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!t”, internetowego czasopisma „Performer” i „Dialogu”. Współautor e-booka. Offologia dla opornych.…
Krajobraz po klęsce. Krajobraz po klęsce. Krajobraz po klęsce. Hamlet. , reż. Bartosz Szydłowski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. fot. Bartek Barczyk. „Bądź więc cierpliwy.…
Baśń po dawnemu. Baśń po dawnemu. Ptak zielonopióry. , reż. Jarosław Kilian, Teatr Lalka w Warszawie. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…
Ciary po plecach. Ciary po plecach. Trojan. , reż. Viktor Davydiuk, Teatr Wielki w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany. Teatrolog, kulturoznawca, performatyk, kierownik Zakładu Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…
Po pierwsze współpracować. Po pierwsze współpracować. Marcin Wasyluk. Author. Dziennikarz radiowy i telewizyjny. Fotograf (publikował w "Teatrze"). W radiowej Jedynce prowadził cykliczną audycję teatralną. Autor wielu rozmów z ludźmi teatru. Dziennikarz radiowy i telewizyjny.…
Ślizgiem po Ibsenie. Ślizgiem po Ibsenie. Joanna Puzyna-Chojka. Author. Teatrolog, krytyk teatralny, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego (adiunkt w Katedrze Kultury i Sztuki w Instytucie Filologii Polskiej). Badawczo interesuje się dramaturgią współczesną i teatrem „nowej realności”.…
Cricoteka po przeprowadzce. Cricoteka po przeprowadzce. Magdalena Figzał-Janikowska. Author. Fot. Grażyna Makara. Magdalena Figzał: Od momentu otwarcia nowej siedziby Cricoteki przy ulicy Nadwiślańskiej minęło pół roku.…
Cóż po aktorze. Cóż po aktorze. Słaby rok. , reż. Martyna Majewska, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Mirosław Kocur. Author. Reżyser teatralny, historyk i teoretyk teatru.…
Wszystko po królewsku. Wszystko po królewsku. Aleksander i Apelles. , reż. Ryszard Peryt, Nędza uszczęśliwiona. , reż. Jarosław Kilian, Polska Opera Królewska – Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Warszawie. Małgorzata Komorowska. Author. Muzyk i polonistka, w latach 50.…
Macanie po uchach. Macanie po uchach. Macanie po uchach. Arka i ego. , reż. Lucy Sosnowska, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy. Dominik Gac. Author. fot. Karolina Jóźwiak. Świetny plakat, dobry znak – pomyślałem. Scenografia Eli Szurpickiej również nie zwiastowała niebezpieczeństwa.…
Szpetni czterdziestoletni trzydzieści lat później. Szpetni czterdziestoletni trzydzieści lat później. Agnieszka Rzonca. Author. Fot. Piotr Kubic. Przypuśćmy, że naszym bohaterom niespecjalnie się w życiu ułożyło.…
Sto lat to za mało. Sto lat to za mało. Heroiny. , reż. Agata Biziuk, Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Dominik Gac. Author. Jeśli płynie jakiś pożytek z kończącego się właśnie roku stulecia, to nie za sprawą polityków, a artystów. Szczególnie cieszy ostre światło skierowane na prawa kobiet.…
Po jasnej stronie mocy. Po jasnej stronie mocy. 43. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Żywa”, 3–8 kwietnia, Opole. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!…
Zza szyby po węgiersku. Zza szyby po węgiersku. Nie mów nikomu. , reż. Adam Ziajski, Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza w Poznaniu. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany.…
Gajos po raz drugi. Gajos po raz drugi. Mateusz Żurawski. Author. Ur. 1984 r. Historyk teatru, redaktor, wykładowca; asystent na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza; pracownik Teatru Studio im.…
Stare komedie po nowemu. Stare komedie po nowemu. Małgorzata Komorowska. Author. Muzyk i polonistka, w latach 50.…
Po co nam prawda? Po co nam prawda? Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. Ona: aktorka, czekająca na wielką szansę i odrzucająca role w serialach, on: pisarz, wciąż rozprawiający o dziele życia.…
Europa Środkowa po lubelsku. Europa Środkowa po lubelsku. Magdalena Jankowska. Author. Disco Pigs. , reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Rawa z Katowic, fot. Maciej Rukasz.…
Z Kantorem po Gnieźnie. Z Kantorem po Gnieźnie. Juliusz Tyszka. Author. Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany. Teatrolog, kulturoznawca, performatyk, kierownik Zakładu Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM.…
Teatr po stronie życia. Teatr po stronie życia. Teatr po stronie życia. Dominik Gac. Author. fot. Piotr Pędziszewski.…
Po nitce do kłębka. Po nitce do kłębka. O królewnie Wełence. , reż. Janusz Ryl-Krystianowski, Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach. Magdalena Figzał-Janikowska. Author. Historia miłosna utkana z wełny? W baśniach, jak wiadomo, wszystko jest możliwe.…
Po staropolsku – z nadzieją. Po staropolsku – z nadzieją. Po staropolsku – z nadzieją. Gra o męce i zmartwychwstaniu. , reż. Jerzy Machowski, Polska Opera Królewska w Warszawie. Małgorzata Komorowska. Author. Muzyk i polonistka, w latach 50.…
Dlaczego nie po prostu? Dlaczego nie po prostu? Antoniusz i Kleopatra. , reż. Wojciech Faruga, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”.…
Teatr Więzienny Po Drodze. baza teatrów. Teatr Więzienny Po Drodze. ul. Bohaterów Getta 14. 57-300. Kłodzko. 602725583. krzysztof.papis@gmail.com. Zarząd. kierownik artystyczny: Krzysztof Papis. Socials. Facebook. artykuły które mogą cię zainteresować. Inne Teatry.…
K/260: po-Wolność. K/260: po-Wolność. K/260: po-Wolność. Łukasz Drewniak. Author. Maciej Stuhr. 1.Pięć lat temu twarzą i głosem pierwszych demonstracji KOD-u był Marek Kondrat. A właściwie chyba tylko jednej, pierwszej.…
Widmo krąży po Europie. Widmo krąży po Europie. 13. Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne „Straszny Teatr”. Henryk Mazurkiewicz. Author. Doktor nauk humanistycznych, krytyk teatralny, członek redakcji portalu „Teatralny.pl”. Pisze dla „Teatru”, kwartalnika „nietak!…
K/238: Po wojnie. K/238: Po wojnie. K/238: Po wojnie. Łukasz Drewniak. Author. fot. Katarzyna Chmura_Wracaj_reż.A. Augustynowicz. Teatr_Współczesny_w_Szczecinie.…
Po tym, co teraz. Po tym, co teraz. Capri – wyspa uciekinierów. , reż. Krystian Lupa, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”.…
Koniec świata po wrocławsku. Koniec świata po wrocławsku. Koniec świata po wrocławsku. Wrocław. Escape room. , reż. Arkadiusz Buszko, Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu. Henryk Mazurkiewicz. Author.…
Dyskomfort, ale i zadziwienie, że te wszystkie historie mogą sobie funkcjonować w naszej rzeczywistości, jakby te kilkanaście lat nie upłynęło: wciąż są widzowie, którzy gotowi byliby na nie reagować tak, jak reagowała publiczność kilkanaście lat temu.…
Dziesięć lat w sieci powiązań. neTTheater – początki i prapoczątki. Dziesięć lat w sieci powiązań. neTTheater – początki i prapoczątki. Tomasz Rodowicz. Author. Fot.…
Grotowski, Krukowski, Osiński, Guderian-Czaplińska, Raczak… Styczeń ich zabiera, niemal dzień po dniu, z różnicą lat tylko. Wszyscy z królestwa teatru niezależnego. Tworzyli je nie z myślą o podziałach na instytucjonalne i poza.…
ZMIEŃ MIASTO. 10 lat później zaczęliśmy to robić całą drużyną w Legnicy. I robimy to do dziś. Potem było nasze spotkanie na początku lat dziewięćdziesiątych w Ośrodku Teatru „Warsztatowa” w Tarnowie, gdzie Ósemki pokazywały Ziemię niczyją.…
Sztuka pantomimy dwa tysiące lat później. Sztuka pantomimy dwa tysiące lat później. Pustka. Pustynia. Nic (wariacje Gombrowiczowskie). , reż. Leszek Bzdyl, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Mirosław Kocur. Author. Reżyser teatralny, historyk i teoretyk teatru.…
Na Sienkiewicza Superstar czekałem od ponad dwóch lat. Od czasu, kiedy po raz pierwszy obejrzałem Zapolską Superstar, przedstawienie w całkiem „wałbrzyskim stylu” mocujące się z biografią tej wojowniczki o losy i prawa kobiet, pełnej spektakularnych porażek i nieoczywistych zwycięstw.…
Działo się to prawie sto lat temu, gdy w szwajcarskim Cabaret Voltaire konstytuował się nowy (anty)ruch, który z łajdackim błyskiem w oku podłożył dynamit pod fundamenty istniejącego świata. Nie tylko tego artystycznego.…