Historie nie tylko dziewczyńskie

Dziewczynka z parku, reż. Bartosz Kurowski; Ronja, córka zbójnika, reż. Daniel Arbaczewski, Teatr Groteska w Krakowie
aAaAaA
Dziewczynka z parku,
Teatr Groteska

W krakowskiej Grotesce pojawiły się w tym sezonie dwa przedstawienia opowiadające o dziewczynkach, które muszą – każda na swój sposób – odnaleźć się w świecie, który stawia im zadania ponad siły. Dziewczynka z parku i Ronja, córka zbójnika to historie o dojrzewaniu i trudnych wyborach.

Niezależnie od tego, w jakich czasach przyszło żyć bohaterkom, ich położenie sprawia, że dość wcześnie mierzą się z dorosłością, bo tylko tak są w stanie pomóc sobie i innym.

Andzia (Zuzanna Kotara), dziewczynka z parku, niedawno straciła Tatę (Andrzej Kopczyk). To on pokazywał jej drzewa i zwierzęta, uczył, jak z nimi postępować. Po jego śmierci nic nie jest już takie samo: Mama (Maja Kubacka) popada w depresję, koleżanki stają się niechętne Andzi, która często bywa smutna. Dziewczynka musi odnaleźć na nowo swoje miejsce pośród rówieśników i w domu.

Przedstawienie Bartosza Kurowskiego operuje prostymi znakami: na scenie widzimy parkowe drzewa, klasę z tablicą, kanapę w rodzinnym domu. Wszystkie elementy wyglądają jak powiększone do naturalnych rozmiarów i pieczołowicie wycięte ilustracje z książek dla dzieci. Mama Andzi zajmuje się właśnie oprawą plastyczną bajek – a raczej zajmowała się nią przed śmiercią męża. Kobieta nie potrafi walczyć ze smutkiem, jaki powoli ogarnia cały dom. Z odejściem ojca nie potrafi pogodzić się także Andzia i dopiero splot zdarzeń prowokuje dziewczynkę do walki o siebie i matkę. Dzięki przyjaźniom odkrywa, że ona także może być innym potrzebna i to jeden z powodów, dla których warto nie tylko wspominać tatę, ale również czerpać z tych wspomnień siłę.

Dziewczynka z parku, adaptacja powieści Barbary Kosmowskiej, jest spektaklem niezwykle wyważonym, nie zobaczymy w nim gwałtownych emocji czy gestów, a jednocześnie mądrze przedstawiającym radzenie sobie z żałobą i dorastanie do nowej, trudnej przecież sytuacji. Andzia i jej Mama starają się odbudować spokój i zyskać motywację do działania. Skuteczność przekazu spektakl zawdzięcza również prostocie scenografii i kostiumów, które nie odciągają uwagi widza, a jednocześnie są wyraziste. W niektórych ze scen wykorzystano też duże maski – w nich widzimy, na przykład, szkolne koleżanki Andzi.

Spektakl, kierowany do uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej, wydaje się dobrym punktem wyjścia do rozmowy o sprawach nie tylko dla dzieci nieprostych, czasem niezrozumiałych i bolesnych. Podobnie pożyteczne może okazać się drugie z przedstawień Groteski – Ronja, córka zbójnika. Powieść Astrid Lindgren jest dla wielu ulubioną książką dzieciństwa, lekturą, do której wraca się po latach. Dlatego ucieszyło mnie, że jej adaptacja będzie grana w Krakowie, tym bardziej, iż dziś można podkreślić z większą mocą feministyczne przesłanie.

W Polsce najbardziej znaną powieścią Lindgren pozostają, wydane po raz pierwszy w 1957 roku, Dzieci z Bullerbyn. Ulubioną bohaterką wielu dziewcząt i kobiet jest jednak niepokorna Pippi Langstrumpf. Za tę postać pisarka była wielokrotnie krytykowana: lekarze grzmieli, że rudowłosa dziewczynka obdarzona jest „umysłowo chorą fantazją”, co tłumaczono nawet uszkodzeniem mózgu, matki lamentowały, bo ich pociechy wzorowały się na samodzielnej, często bezczelnej, upartej i przede wszystkim radzącej sobie w każdej sytuacji panience. Książki o Pippi uznawano za szkodliwe, bo dodawały dzieciom pewności siebie i odwagi.     
Ronja (Natalia Sakowicz) nie okazuje się tak zadziorna czy zabawna, jak Pippi, ale za to bardzo konsekwentna. Urodzona podczas burzy dziewczynka wychowywana jest przez rodziców i bandę zbójców, której przewodzi jej ojciec, w zamku pośrodku lasu. A w lesie, wiadomo, czają się potwory. Z nimi Ronja radzi sobie dość dobrze, bo matka, Lovis (Katarzyna Kopczyk), uczy córkę, że największym wrogiem są nie inni, ale własny strach. Gorzej z najbliższym otoczeniem: Matt (Batłomiej Olszewski) i jego żona nie mogą pogodzić się z faktem, że najdroższym przyjacielem dziewczyny staje się Birk (Tomasz Frąszczak), syn herszta konkurencyjnej bandy. A to tylko jeden z problemów Ronji, prawej i dobrej, która – ku oburzeniu tych, wśród których się wychowała – nie chce zostać rozbójniczką.

Przedstawienie Daniela Arbaczewskiego ogląda się z dużym zaciekawieniem. Zaczyna się od dość przerażająco pokazanej burzy, to wówczas przychodzą na świat Ronja i Birk – spod ogromnej płachty tkaniny wyłania się banda Matta. Scenografia Damiana Styrny jest ciemna, bura, jak byśmy oglądali niedoświetlone leśne przestrzenie; podobnie ponure wydają się kostiumy postaci. Barwni okazują się natomiast bohaterowie: weseli zbójcy, stanowcza matka i butny ojciec; jakoś mało tu groźnie, bo wszelkie zło zostaje na gościńcach, gdzie rabowani są podróżni. Temu niezrozumiałemu z początku procederowi (jak to? nie jesteśmy normalną rodziną? skąd mamy te wszystkie piękne rzeczy?) sprzeciwia się Ronja. Dlatego opuszcza dom – ona i Birk postanawiają żyć z dala od rodziców. Dziewczyna coraz silniej odczuwa jednak tęsknotę i odkrywa, że w miłości konieczny jest kompromis.

W przedstawieniu w Grotesce właśnie dzięki kobietom na lepsze zmienia się mikroświat zbójeckiego lasu. Ronja, Lovis i Undis, matka Birka (Małgorzata Hachlowska), doprowadzają do zgody zwaśnionych ojców. Oni zaś zaczynają rozumieć, że młodzi mogą chcieć żyć inaczej. Ronja, córka zbójnika i Dziewczynka z parku opowiadają także o tym, jak ważne jest porozumienie dzieci i rodziców.

14-08-2019

Teatr Groteska w Krakowie

Barbara Kosmowska
Dziewczynka z parku
reżyseria: Bartosz Kurowski
scenografia: Klaudia Laszczyk
muzyka: Tomasz Lewandowski
obsada: Kaja Janiszewska, Zuzanna Kotara, Maja Kubacka, Mateusz Bernacik, Andrzej Kopczyk
premiera: 9.02.2019

Astrid Lindgren
Ronja, córka zbójnika
adaptacja sceniczna: Allison Gregory
tłumaczenie: Julita Grodek
reżyseria: Daniel Arbaczewski
scenografia: Damian Styrna
muzyka: Hubert Pyrgies
choreografia: Marta Bury
obsada: Małgorzata Hachlowska, Katarzyna Kopczyk, Natalia Sakowicz, Tomasz Frąszczak, Krzysztof Grygier, Włodzimierz Jasiński, Paweł Mróz, Bartłomiej Olszewski, Lech Walicki, Bartosz Watemborski
premiera: 18.05.2019

Dziewczynka z parku, reż. Bartosz Kurowski, Teatr Groteska
Dziewczynka z parku, reż. Bartosz Kurowski; Ronja, córka zbójnika, reż. Daniel Arbaczewski, Teatr Groteska w Krakowie

Oglądasz zdjęcie 4 z 5

Powiązane Teatry

Logo of Teatr GroteskaTeatr Groteska

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.