Dialog z „Dialogiem”
Perypetie, jakie dopadły to elitarne pismo, spowodowały, że zespół dopadły refleksje. Miałem szczęście znaleźć się na spotkaniu poświęconym refleksjom, które odbyło się w Teatrze Nowym i mimo szalejącej wokół śnieżnej zamieci oraz reglamentowanego czasu wydarzenia, przeżyłem nieco radości, a nawet pozytywnego zaskoczenia.
Po pierwsze – już samo to, że redaktorzy pytają autorów dramatów, co myślą o piśmie, w którym drukuje się (lub powinno się drukować) dramaty, jest zjednujące. Po drugie – fakt, że nie było słychać w tych rozmowach nut triumfalizmu czy mściwości, daje nadzieję na w miarę zrównoważony dalszy przebieg wydarzeń. Wreszcie po trzecie i chyba najważniejsze – zrozumiałem, że pytają, bo chcą się zorientować, co jest potrzebne.
Właśnie, co jest potrzebne komu?
Odpowiedź, którą usiłowałem lansować podczas tego spotkania brzmiała: sztuki teatralne potrzebne są teatrom w Polsce.
Moja świętej pamięci babcia jako najmocniejsze przeżycie artystyczne wspominała amatorskie przedstawienie Żywota Świętej Genowefy, które oglądała przed wojną około roku 1920 na stopniach kościoła w Janowie Podlaskim. „Pamiętam – mówiła babcia – że i mężczyźni płakali, i kobiety płakały. Wszyscy”.
W fascynującej książce Chłopki pani Joanny Kugel-Frydryszak można znaleźć dużo pięknych przykładów na to, jaki był stan świadomości społecznej sto lat temu i jakie były horyzonty myślowe nie tylko kobiet, ale i całego społeczeństwa. Na przykład – jakiegoś nieszczęsnego posiadacza radia pobito do nieprzytomności i zniszczono mu radioodbiornik, ponieważ zbiorowa mądrość uznała, że to jego antena jest przyczyną ulewnych deszczy, które nawiedziły region.
Już, już wyjaśniam, dlaczego cofam się tak daleko.
Sądzę, że najważniejszą funkcją społeczną teatru jest nawiązanie dialogu z odbiorcą. Dobitnie potwierdzają to ostatnio Dziady Mai Kleczewskiej, jak i 1989 Katarzyny Szyngiery. Wiemy dobrze, że zarówno dyrektor Krzysztof Głuchowski, jak i dyrektor Strzyga-Strzycki z Porwania Sabinek (choć jeden realny, a drugi fikcyjny) wsłuchują się z napiętą uwagą w potrzeby swoich widzów. Kombinują, jak z ogromnego pola możliwości wybrać te tematy, te utwory i tych twórców, którzy zapewnią im rezonans społeczny, przyciągną publiczność, postawią teatr w centrum uwagi. Od razu warto podkreślić, że synkretyczność, eklektyzm czy – inaczej mówiąc – różnorodność wydają się naturalnym sposobem trafienia do tarczy. Po prostu sedno jest wtedy trochę większe.Czasem przydaje się przekroczenie tabu, czasem zwrócenie uwagi na lokalność, często skorzystanie z wabika, jakim są sławni artyści. Czasem pomaga włączenie się w trend lub modę, wystawienie czegoś z importu, wykorzystanie snobizmu, działania okolicznościowe itp.
Otóż miotani tymi rozterkami dyrektorzy dwustu teatrów w Polsce chcieliby, jak sądzę, aby „Dialog” był ich sojusznikiem i gwarantem jakości. Nie jakości przedstawienia, jakie powstanie na bazie dramatu (bo tego nie da się zagwarantować), ale jakości literatury przeznaczonej do teatru lub jakości tłumaczeń tej literatury. Trudno mi bowiem zrezygnować z wiary w słowo jako podstawę. Oczywiście, wysoko cenię teatry ruchu i z zachwytem obserwuję rozwój tej specyficznej formy. Oczywiście rozumiem fakt, że język żyje, zmienia się i traci na sile na korzyść emotikonów i przesyłanych obrazków. Znam nawet aforyzm: „Jeden obraz starczy za tysiąc słów”. A jednak ta energia, która drzemie w języku, jest czymś jedynym w swoim rodzaju. Nagle słyszymy frazę ze Słowackiego, Mickiewicza, Fredry, Tuwima, Różewicza, Szaniawskiego, Gombrowicza, Słobodzianka, Masłowskiej, Sikorskiej-Miszczuk, Murek… itd. i wiemy, że jakość tych słów daje szansę na inne, głębsze, ciekawsze pojmowanie siebie i świata. Skrzydlate słowa.
„Duchowi memu dała w pysk i poszła”.
„Co tam panie w polityce?”.
„Bo u nas w Azji mało kto pożyje”.
„Za kanapą można”.
Przypominam sobie na chybił trafił, pośpiesznie, ale wierzę, że każdy z czytelników – jeżeli słowo i teatr nie są mu obojętne – ma w zapasie trochę tych skrzydlatych słów, skrzydlatych zdań. Zapamiętanych, odciśniętych w głębi serca, modelujących podświadomość.
Nie wykluczam, że są osoby nieczułe na ten rodzaj sztuki, tak jak są osoby niemuzykalne czy niewrażliwe na zestawy kolorystyczne. Nie wykluczam, że zmierzamy do komunikowania się w sposób zero-jedynkowy, unikający metafor, symboli, porównań czy hiperboli. Być może już nam poezja, dramat poetycki, słowo żywe, słowo biorące udział w pogoni za emocją, metafizyką i etyką nie będzie potrzebne.
Chciałoby się jednak powalczyć.
Chciałoby się, aby na tym froncie walki o jutro czasopismo „Dialog” dostrzegało swoją służebną rolę wobec widzów, wobec teatrów i wobec autorów. Wydaje mi się, że bycie sługą tych trzech panów w zupełności wystarcza i raczej wyczerpuje zadania stojące przed „Dialogiem”. Wycieczki w stronę rozbudowanej eseistyki i próby kwestionowania wymienionych wcześniej zadań w ramach poszerzania spektrum możliwości intelektualnych nie wydają mi się konieczne.
31-01-2024
idetoto adalah mimpi yang menjadi kenyataan. Di sini, kita bisa mewujudkan segala impian kita.
retro bowl 25: where every game is your chance to shine!
[url=https://retrobowl25.io/]retro bowl 25[/url]: where every game is your chance to shine!
오늘 Snake에 가입하고 승리자 커뮤니티의 일원이 되세요! 독점 프로모션과 다양한 베팅 옵션, 24/7 고객 지원을 제공하는 Snake는 최고의 카지노 및 베팅 경험을 보장합니다. 주저하지 말고 지금 바로 큰 승리를 시작하세요! 스네이크주소
G2G 배팅으로 새로운 기회를 잡으세요! 안전하고 신뢰할 수 있는 시스템으로 한국에서 최고의 배팅 경험을 제공합니다. 온라인바카라사이트
For races of all sizes, runnercard provides a reliable solution that simplifies the registration and timing procedures. Utilising cutting-edge technology streamlines difficult event administration duties so that coordinators may concentrate on crafting unique experiences.
By the time he was a teenager, officialgibson2 had already mastered the basics and was experimenting with different genres, from blues to rock and jazz.
By applying maasgracve methods, you can verify and refresh your license key, ensuring it meets the activation requirements.
La Fuori is a compelling short film that explores themes of isolation and transformation. With its striking visuals and evocative storytelling, it creates a poignant atmosphere, drawing viewers into a world of introspection and emotional depth. La Fuori
isbn 13: 9781591412892 is more than just a number; it represents Saxon Math 8/7: Homeschool Student Edition 2004. This educational resource has been a cornerstone in mathematics education, particularly in homeschooling environments.
La Fuori effortlessly blends style and substance, offering a fresh perspective with every detail. It’s a bold and captivating exploration of design that stands out with its unique charm. La Fuori
La Fuori is a vibrant showcase of creativity and culture, blending contemporary flair with timeless elegance. Each piece feels like a conversation between tradition and innovation, making it a refreshing and dynamic experience. La Fuori
The Nashville IOP landscape offers a range of services designed to help patients achieve and maintain sobriety while continuing to live at home and participate in their daily activities. IOP Program Nashville
Find effective mental health treatment options. Overcome challenges and build resilience. partial hospitalization program atlanta georgia
Eager to experience Vietnam's dynamic nightlife? Read more: ->-> 다낭 에코걸 프로필.COM
IOP allowed me to continue working while getting the help I needed. Atlanta Alcohol Treatment
Detox Nashville truly understands the struggles of addiction and provides the necessary tools for recovery. Drug Detox Nashville
Personalized addiction treatment plans are essential, as they cater to the unique needs and circumstances of each individual. IOP Program Nashville
Nice Blog, Your work is enjoyable and the presentation is quite effective. It's a valuable and practical read for us. Thank you for sharing this engaging story. I totally Loved it. Attendance Software
Your efforts in publishing this article are commendable. It is indeed a beneficial piece for us. Thanks for sharing this informative content. Free HR software
Are you ready to dive into the vibrant world of Thailand nightlife? Click here for more: ->-> 방콕 출장마사지.COM
Ciekawe jest obserwowanie, jak teatry starają agar io się dotrzeć do swojej publiczności poprzez różnorodne podejścia i wybory repertuarowe. To potwierdza, że teatr nieustannie ewoluuje, by pozostać atrakcyjny i ważny dla społeczności.
Explore casinos not on GamStop for unrestricted gaming options. https://finance.yahoo.com/news/best-casinos-not-gamstop-ranked-150500420.html
The topics are increasingly interesting. Detailed analytical information helps players learn many effective skills. Besides, better understand how to develop information sources basketbros
It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 온라인카지노.com
Bardzo dziękuję za znakomity tekst,który przeczytałem wręcz zachłannie. Nie mam siły i cierpliwości pisać ze względu na podeszły wiek (84)ikomentować. Całe życie moje związane było z TEATREM. 55 lat miłośniczo jako aktor w teatrach niezawodowych. Pozdrawiam serdecznie.
Zgadzam się z mądrym, wyważonym tekstem Pana Macieja Wojtyszki. Wbrew temu, co głosili niektórzy dramat literacki się nie skończył i myślę, że zawsze będzie trwalszym fundamentem dla teatru, niż tzw. scenariusze teatralne. Oczywiście - teatr jest różnorodny, ale podsuwanie mu przez takie pismo jak "Dialog" dobrych dramatów literackich powinno być powinnością takiego pisma.
Po pierwsze: pytanie autorów przez redaktorów (i odwrotnie) to coś nawet bardziej kuriozalnego niż zaprzęganie wołu do karety: jedni od drugich mają być NIEZALEŻNI, a nie uwikłani w koterie znajomości, układy, także finansowe, politykierskie gierki i bankietowe prysiudy... Po drugie: niejaki Winchu (przydupas, dziś przegranej frakcji) wystarczająco się publicznie kompromitował stronniczością i dmuchaniem (w) możnych person, by go nie odesłać na aut moralnej abominacji - ze wstrętem!; gdzie zresztą już przytulił rzeszowskie "kerownictwo" teatralnej literackości w czterech literach mając konflikt interesów i podstawy etyki zawodowej. Chciałoby się, aby rozmowa o teatrze nie była niczyim sługą, a służącym polecić odnośną lekturę chudziutkiej książeczki Stanisławskiego