Otchłań
Niełatwo znaleźć interesujący, a przy tym czytelny sposób na przeprowadzenie prezentacji teatralnej w Internecie. Poszukiwania trwają – marzenie o stworzeniu oryginalnej, wykorzystującej sieciowe możliwości formy dla performatywnej sztuki scenicznej powraca od lat. W czasie ostatniego półrocza podsycił je lockdown, a paliwa dolał, zorganizowany przez Narodowe Centrum Kultury, program „Kultura w sieci”. Ogłoszone w połowie maja tego roku wyniki konkursu, w którym rozdysponowano 60 milionów złotych, informowały o finansowaniu niemal 1200 projektów. Wśród nich – wielu inicjatyw teatralnych, zgłoszonych zarówno przez sceny instytucjonalne, jak i grupy działające w czwartym sektorze, pod szyldem stowarzyszeń i fundacji. Jednym z najwyżej ocenionych wniosków – ósme miejsce według punktacji na liście ogólnej i drugie (zaraz za Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach) pośród propozycji teatralnych – był złożony przez Teatr Polski w Poznaniu „internetowy projekt teatralny” zakładający realizację i udostępnienie w sieci dokamerowych spektakli opartych na tekstach dla sceny Samuela Becketta. Powstało siedem etiud filmowych, ciekawie interpretujących twórczość autora Czekając na Godota. Niestety: odbiór znacznie różniących się od siebie realizacji – zarówno tych bardziej, jak i mniej do mnie przemawiających – utrudniała niefortunna forma prezentacji całości. Ambicja realizatorów, starających się znaleźć sposób na połączenie medium teatralnego i filmowego z wykorzystaniem internetowej symultaniczności, nie służyła teatrowi.
Kuratorzy Planety Beckett, Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski, zaproponowali pracę z tekstami Becketta studentom Wydziału Reżyserii Teatralnej warszawskiej Akademii Teatralnej (którego dziekanem jest Kleczewska). W pracy nad filmami na podstawie Kołysanki, Końcówki, Nie ja, Katastrofy, Komedii, Fragmentu dramatycznego I i Wtedy gdy wzięli udział aktorzy Teatru Polskiego w Poznaniu. W dniu zapowiedzianej prezentacji, 19 października, po krótkich zmaganiach z zakupem dostępu udało mi się ruszyć w podróż ku beckettowskim zaświatom. Ciekawy interface projektu niósł obietnicę interesującej nawigacji. Animowane czarno-białe grafiki pośrodku ekranu ukazywały stereometryczne obrazy. Na ich tle – okienka poszczególnych realizacji, a pośrodku ikonka „start”. Jej aktywowanie uruchamiało siedem, biegnących odtąd równolegle, filmów. Każdy z nich w pełni widoczny i słyszalny stawał się dopiero po wskazaniu go kursorem. Okienko z daną etiudą powiększało się na ekranie tylko nieznacznie, bez możliwości maksymalizacji. Wielkość poszczególnych projekcji, których nie można było spauzować, przewinąć ani przerwać, a jedynie uruchomić od początku, a także nieustannie poruszająca się, kontrastowa animacja w tle, utrudniały odbiór. Czy ktoś obiecywał, że będzie łatwo jak na Netflixie? Przecież w teatrze też nie wszystko widać i niemożliwe jest zatrzymanie prezentacji. Nie zniechęcając się, rozpocząłem zwiedzanie Planety Beckett. Okazało się, że hipertekstowy charakter tego doświadczenia, w założeniach intrygujący, sprawdza się tylko w teorii; brak komfortu wizualnego i kontroli nad projekcjami źle wpływał na odbiór całości. Szkoda – efekty pracy poszczególnych zespołów były bardzo interesujące.
Pierwsze wrażenia mnie zaskoczyły: czy twórcy Końcówki i Nie ja szukali realistycznego oparcia dla projekcji Beckettowskiej wyobraźni, w której próbowali dostrzec wielowymiarowy świat? To nieporozumienie interpretacyjne, ignorujące obserwacje Theodora W. Adorno z Próby zrozumienia „Końcówki” Becketta, szczególnie wyraźnie ujawniło się właśnie w realizacji fragmentów tego dramatu. Ciekawy pomysł reżyserki Karoliny Kowalczyk prezentował Hamma i Clova jako rozbitków zamkniętych w teatrze – azylu, a równocześnie więzieniu – poza którym, „na zewnątrz”, „jest śmierć”. Kilka dialogów, rozgrywających się w różnych przestrzeniach Teatru Polskiego, sugestywnie zarysowało wrażenie intelektualnego sporu pomiędzy bohaterami. Pusta scena, zaplecze techniczne, garderoba czy fotele pod portretem Heleny Modrzejewskiej w jasnym foyer nie wystarczyły do wytworzenia atmosfery pozornie dokonanego, a równocześnie postępującego końca. Nie pomogło też wahanie Daniela Namiotko w roli Clova, kontrapunktowane pewną siebie swobodą Michała Kalety jako sarkastycznego sybaryty Hamma. Ciekawy pomysł reżyserki, poszerzającej znaczenia przez wyeksponowanie metateatralności dramatycznego pierwowzoru, obiecywał nieco więcej – zabrakło napięcia, niedopowiedzenia, a może wyraźniejszej sugestii toczącej się psychodramy.
Bliższa pierwotnemu zamysłowi dramaturga okazała się etiuda w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Jednak i na tę realizację, opartą na tekście Nie ja, wpłynęło odczytanie realistyczne, owocujące akcentowaniem zastępującym sugerowany przez Becketta potok słów, ujęciami ukazującymi całą twarz aktorki, a nie tylko jej usta oraz – manifestacyjnym w skali beckettowskiej ortodoksji – zerwaniem z autorskimi ograniczeniami: szerszym planem, obrazującym postać na łące czy doprecyzowanie „bzyczenia” odgłosami natury. Rola obsadzonej w roli Ust Alony Szostak nie została ograniczona do narzędzia „wypluwającego” tekst. Reżyserka pozwoliła, żeby aktorka zawalczyła o podmiotowość – swoją i postaci. Interesujące, poszerzające praktykę interpretacyjną twórczości Becketta wbrew jego woli, filmy na podstawie Końcówki i Nie ja prowokują do postawienia pytań o rolę, jaką w powstawaniu projektu Planeta Beckett odegrał Antoni Libera, wskazany jako konsultant całego projektu. Czy ten tłumacz i reżyser, namaszczony podobno przez samego pisarza na strażnika kanonicznych odczytań jego utworów, pomógł zrozumieć je adeptom reżyserii? Dlaczego, jeśli każdy z inscenizatorów odrobił lekcje z twórczości Becketta, niektórzy nadal poszukują w nich związków ze światem realnym?
Realistycznych dopowiedzeń ustrzegły się – nie stroniąc przy tym od interpretacyjnej inwencji – ciekawe filmy na podstawie Wtedy gdy (reż. Marcin Starosta) i Fragmentu dramatycznego I (reż. Jan Kamiński). Pierwszy podzielił monologi przypisane w tekście głosom A, B i C na sześciu męskich wykonawców. Rytmicznie wypowiadający słowa, abstrakcyjnie poruszający się w przestrzeni (choreografia Sonii Borkowicz) aktorzy zostali ciekawie sfilmowani przez Marcina Wieczorkiewicza, skupiającego się na kadrowaniu detali. Drugi – w typowy dla Becketta sposób – dał szansę wybrzmienia głosom, strumieniom świadomości powracającym w przestrzeni otaczającej postaci w stanie nie-bytu (Wojciech Kalwat, Teresa Kwiatkowska). Obie interpretacje zwracały uwagę na to, co w twórczości autora Końcówki najważniejsze: język, którego brzmienie, melodia i rytm akcentów oraz pauz, powołują specyficzny, odrealniony świat.
Znaczenie języka w Beckettowskim wszechświecie podkreśla także etiuda na podstawie Kołysanki, której tekst prezentowany jest w surrealistycznej rzeczywistości komputerowej animacji (Mateusz Korsak) przypominającej wirtualne światy Krzysztofa Garbaczewskiego. Chociaż jej obraz (postać ludzka zawieszona w przestrzeni wypełnionej przedmiotami codziennego użytku) nie niesie szczególnie interesujących znaczeń, rytm przesterowanego, jakby generowanego przez syntezator mowy głosu Barbary Krasińskiej znakomicie sugeruje zawieszenie w bezczasie zamierającego istnienia. Na szczególnie radykalny gest, który, choć ryzykowny, potwierdził trafność jego interpretacji tego utworu, zdecydował się Jan Jeleński, reżyser Komedii. Choć odbiorca spodziewa się słów padających z prędkością wystrzałów z karabinu maszynowego, w wersji z Planety Beckett historia miłosnego trójkąta rozgrywa się w ciszy. Troje aktorów (Piotr Kaźmierczak, Ewa Szumska i Kornelia Trawkowska) znajduje się w teatrze – którego zdobne detale ukazywane są w kolejnych ujęciach. Możliwa historia nie rozgrywa się tu i teraz. Trwa. W pojedynczych ujęciach trzech twarzy zawieszone zostały wszystkie – teatralne i życiowe – role. Każdy, kto pamięta Komedię (której tekst raczej trudno zapomnieć), odnajdzie w tym krótkim filmie znaki jej dramatycznego potencjału.
Specyficznym przypadkiem interpretacyjnej inwencji okazała się Katastrofa w wersji zaproponowanej przez Karolinę Szczypek. Zajmując się jedynym z teatralnych tekstów Becketta, któremu przypisać można polityczne treści, reżyserka podjęła temat zależności władzy we współczesnym polskim teatrze. Sceny prób, podczas których Monika Roszko i Konrad Cichoń odgrywają postaci dramatycznej jednoaktówki, stopniowo zastępuje dyskusja dotycząca ograniczeń i wpływów, którym poddani zostali realizatorzy projektu, będącego – w założeniach – formą zawodowego wsparcia pozbawionych pracy artystów i ludzi kultury. Narracja rozrasta się w wielopiętrową, metateatralną dyskusją o ekonomicznej, hierarchicznej i instytucjonalnej przemocy, której doświadczają młodzi twórcy wchodzący w przestrzeń instytucji. Cytowany jest głos dyrektora, dopytującego „co (...) tam na tych próbach robicie, co knujecie?”. Pojawia się sugestia nacisków, wywołujących niepokój i rozbijających jednomyślność realizatorów. Na końcu filmu wyświetlona zostaje plansza ze stawkami za wykonaną pracę – dwoje kuratorów miało otrzymać odpowiednio 9700 i 7300 złotych, aktorzy po 1500, reżyserka 1400, a autor zdjęć – 700 złotych. Wynagrodzenia dla montażysty w budżecie nie uwzględniono. Czy ta Katastrofa, której wymowa nie wydaje się ironiczna, jest sprzeciwem przeciwko systemowej przemocy w teatrze polskim? Czy ma charakter dokumentalny? Nie wiem, ale jeśli tak jest – podziwiam odwagę młodych twórców, dostrzegających i ujawniających subtelne naciski oraz geometryczne dysproporcje wynagrodzeń (które sam potrafiłbym chyba uzasadnić).
Wsparcie publicznej instytucji dofinansowaniem z NCK umożliwiło stworzenie kilku ciekawych filmów inspirowanych twórczością Samuela Becketta. Dzięki temu adepci reżyserii mieli szansę pracy z profesjonalnymi aktorami. Aktorzy – po kilku miesiącach przymusowej przerwy – mogli wreszcie zagrać, przy tym zarabiając parę złotych. Parę złotych, proporcjonalnie do potrzeb (czy także włożonej pracy?), otrzymali też kuratorzy. Widzowie zaś – jeśli tylko wykazali się odrobiną wyrozumiałości, śledząc projekcje w małych okienkach domowych ekranów – zobaczyli współczesne interpretacje niełatwej dramaturgii laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1969 (wykonane przez Agnieszkę Misiewicz tłumaczenie całości na polski język migowy oraz podpisy umożliwiły uczestnictwo w wydarzeniu osobom niesłyszącym). Mając nadzieję, że nagrania znów zostaną udostępnione, najlepiej w bardziej przystępnej formie, dziękuję im wszystkim. Po zobaczeniu Planety Beckett powiedzieć mogę z satysfakcją, niczym D w Katastrofie (R – jak reżyser – w polskiej wersji): Good. There's our catastrophe. In the bag. Once more and I'm off (w przekładzie Antoniego Libery: „Dobra. No to mamy naszą katastrofę. Jeszcze raz i już mnie nie ma”). Znów dowiedziałem się czegoś interesującego – o tekstach Becketta i ich widzeniu przez młodych artystów, o równościowym funkcjonowaniu w instytucji kultury, a także o sobie – własnych nawykach i przyzwyczajeniach: Once more and I'm off.
04-11-2020
Teatr Polski w Poznaniu
Samuel Beckett
PLANETA BECKETT
Internetowy projekt teatralny – na podstawie dramatów Samuela Becketta
tłumaczenie i konsultacje: Antoni Libera
kuratorzy: Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski
koordynacja: Paulina Skorupska
produkcja: Jacek Muszkieta
tłumaczenie na polski język migowy (PJM), napisy: Agnieszka Misiewicz
Kołysanka
reżysera: Agata Koszulińska
Końcówka
reżyseria: Karolina Kowalczyk
zdjęcia: Łukasz Nowak
montaż: Marcin Wieczorkiewicz
obsada: Michał Kaleta, Daniel Namiotko
Nie ja
reżyseria: Katarzyna Minkowska (Nie ja),
zdjęcia i edycja: Agata Rucińska
muzyka: Wojciech Frycz
obsada: Alona Szostak
Katastrofa
reżyseria: Karolina Szczypek
twórcy: Wojtek Jastrzębski, Paweł Sablik, Karolina Szczypek, studenci uczelni artystycznych w Polsce
obsada: Monika Roszko, Konrad Cichoń
Wtedy gdy
reżyseria: Marcin Starosta
koncepcja: Sonia Borkowicz, Marcin Starosta
choreografia: Sonia Borkowicz
zdjęcia: Marcin Wieczorkiewicz
montaż: Sonia Borkowicz, Marcin Starosta, Marcin Wieczorkiewicz
obsada: Mariusz Adamski, Piotr B. Dąbrowski, Jakub Papuga, Paweł Siwiak, Andrzej Szubski, Wiesław Zanowicz
Komedia
reżyseria: Jan Jeliński
zdjęcia: Mateusz Nowak
montaż: Mateusz Nowak, Jan Jeliński
obsada: Ewa Szumska, Kornelia Trawkowska, Piotr Kaźmierczak
Fragment dramatyczny I
reżyseria: Jan Kamiński
zdjęcia i montaż: Marcin Wieczorkiewicz
obsada: Teresa Kwiatkowska, Wojciech Kalwat
premiera: 19.10.2020
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w Sieci”.
Mình thật sự ấn tượng với bài viết, cảm ơn bạn. Nếu có thời gian, hãy ghé thăm web của tôi để trao đổi thêm: https://internationaldebutanteball.com/
Bài viết này thật sự ấn tượng với 12Play! Nội dung phong phú và được trình bày mạch lạc, dễ hiểu. Tác giả khéo léo lồng ghép thông tin thú vị, khiến người đọc không chỉ tiếp thu kiến thức mà còn cảm thấy hứng khởi. Thật tuyệt vời khi đọc một bài viết vừa sâu sắc, vừa hấp dẫn như thế này!
Phải nói rằng bài viết này đã mang lại cho WE88 một trải nghiệm hoàn toàn mới. Cảm ơn bạn đã chia sẻ bài viết tuyệt vời này!
This post on BK8 is pure gold! Insightful, detailed, and extremely helpful – it’s everything I was looking for. Keep up the great work!
If you're wondering is labcorp open on presidents day 2024 , you can find the answer at theholidayhourstime.com. They provide updated information on store hours for various services, including LabCorp, making it easy to plan your visit around the holiday. Check them out for all your holiday hours needs!
Typhu88 mang den cho nguoi choi mot trai nghiem ca cuoc an toan, thu vi va day hap dan. Hay cung kham pha the gioi giai tri dinh cao voi Typhu 88, noi moi nhu cau ca cuoc cua ban deu duoc dap ung mot cach hoan hao. Website: https://typhu88-vn.com/
Typhu88 mang den cho nguoi choi mot trai nghiem ca cuoc an toan, thu vi va day hap dan. Hay cung kham pha the gioi giai tri dinh cao voi Typhu 88, noi moi nhu cau ca cuoc cua ban deu duoc dap ung mot cach hoan hao. Website: https://typhu88-vn.com/
I’m truly grateful for the effort you invested in your article. The way you clearly and thoroughly presented the information has been of immense help to Online Casino Singapore.
Discover top GCash-friendly online casinos in the Philippines for 2024 by checking out Online Casino Philippines GCash
Thanks for the helpful info! Feel free to check out our page on BK8 Casino Games when you have a moment.
Your article was a pleasure to read, and BK8 PHP sincerely appreciates the extensive research and thoughtful insights you included. Thank you for contributing such valuable content.
BK8 Philippines Casinos Thank you for taking the time to create such a comprehensive and informative article. The depth of knowledge you shared is truly appreciated.
Cảm ơn bạn đã xem thông tin trên EU9. Chúng tôi rất vui khi bạn tìm thấy thông tin hữu ích và mong bạn sẽ thường xuyên quay lại!
NET88 tự hào là nhà tài trợ áo đấu của CLB Crystal Palace mùa giải 2024/2025. Với sự hợp tác này, cả hai kỳ vọng tạo ra mùa giải mới hấp dẫn, cống hiến hết mình cho người hâm hộ tại Châu Á.net88
AW8 rất cảm ơn bạn vì những thông tin hữu ích vừa chia sẻ. Tôi sẽ tiếp tục theo dõi những bài viết sắp tới của bạn.
Thanks for sharing such valuable information. If possible, do check out my BK8 site! We're always happy to welcome you and look forward to more exchanges.
Tôi rất biết ơn vì những thông tin này, chúng đã giúp ích rất nhiều cho việc thiết kế website BK8 của tôi. Cảm ơn bạn!
Obrigado por todas as informações úteis. Vou usá-las no meu site BK8: https://www.bk8cassinobr.com/. Se quiser, pode dar uma olhada no resultado. Obrigado!
OMG, những thông tin bạn cung cấp thực sự hữu ích cho việc xây dựng website 97Win của tôi. Cảm ơn và bạn đã có thêm một follower trung thành là tôi rồi đấy.
33WIN duoc biet toi la san choi giai tri truc tuyen dang cap so 1 Viet Nam duoc PAGCOR cap phep hop phap. Khong chi so huu kho game da dang gom No hu, Casino, The thao, Xo so… https://333win.ong/
Thương hiệu cá cược thể thao đến từ châu Âu May88 nay đã ra mắt tên miền mới tại địa chỉ may88club.bet dành riêng cho thị trường Việt Nam.May88
Thương hiệu cá cược thể thao đến từ châu Âu May88 nay đã ra mắt tên miền mới tại địa chỉ may88club.bet dành riêng cho thị trường Việt Nam.https://may88club.bet/
Nhà cái 888B được thành lập từ năm 2015 và đã hoạt động gần một thập kỷ trong lĩnh vực giải trí châu Á. Với nhiều thành tựu đáng chú ý và đội ngũ phát triển đã xây dựng nên một thương hiệu uy tín, được đại đa số người chơi tin cậy. 888B cam kết mang đến một môi trường minh bạch, an toàn và công bằng nhất. Website:888B
123B được tổ chức Isle of Man cấp phép hoạt động, tổ chức bảo trợ cho các nhà cái vận hành kinh doanh cờ bạc trực tuyến có trách nhiệm. Do đó, thành viên có thể hoàn toàn an tâm, tin tưởng khi tham gia cá cược, trải nghiệm tại 123B Casino mà không cần lo lắng đến vấn đề pháp lý. Website: https://123b-vn.online/
Nhờ những chương trình khuyến mãi hấp dẫn và được làm mới liên tục, Soc88 đang biết cách giữ chân hàng triệu khách chơi đến với hệ thống này. Bạn nên sớm cập nhật để tối ưu chi phí. Đồng thời chúng ta còn thêm cơ hội để cược và đổi đời trong chớp mắt. Soc88
BK8 chính thức xuất hiện vào năm 2015 và hoạt động dưới sự giám sát của chính phủ Curacao. Được cấp phép bởi Gaming Curacao kinh doanh các sản phẩm cược như: thể thao, casino, xổ số, bắn cá... nhà cái nhanh chóng xây dựng danh tiếng tại thị trường Châu u. Website: https://134.209.110.131/
MB66 la mot nha cai truc tuyen duoc nhieu nguoi biet den voi cac dich vu ca cuoc da dang, tu the thao, casino truc tuyen den cac tro choi so. Diem noi bat cua MB66 la giao dien than thien, de su dung, cung voi do la he thong bao mat tot, dam bao an toan thong tin cho nguoi dung. Website : https://mb66.rocks/
FB88cs là trong những địa chỉ cá cược nổi tiếng trên thị trường Việt Nam. FB88 còn được mệnh danh là một sân chơi lý tưởng đang dần khẳng định vị trí ở quốc tế. Khi mọi người đến với nhà cái này sẽ được trải nghiệm với không gian giải trí hấp dẫn, tuyệt vời. #FB88 #FB88cs #FB88csxyz Địa chỉ : 209 Đ. Giáp Bát, Hoàng Mai, Hà Nội. Hotline 0929432929 Website https://fb88cs.xyz/
NET88 | Duong link truy cap nha cai chuan NET88. San choi casino dang cap voi dang dap cua mot trong nhung nha cai casino lon nhat Viet Nam 2024. Website :
NET88 - NET88TOP | Duong link truy cap nha cai chuan NET88. San choi casino dang cap voi dang dap cua mot trong nhung nha cai casino lon nhat Viet Nam 2024. Website https://net88top.com/
I gained a lot after reading this information, I will try to learn more things. grade calculator
Every time I visit this prostadine blog, I leave feeling more enlightened. Thank you!
Twoje dokładne badania i przejrzysta prezentacja sprawiają, że jest to bezcenna lektura. Fmovies
Marami ang nahumaling sa iyong blog. Maliwanag ang dahilan, napakahusay ng iyong pagkakagawa upang ito'y maging kaakit-akit. Taos-puso kong pinasasalamatan ang iyong mga ginawa. Color Game GCash Color Game Tricks
Excellent to the point article and news.. Well appreciated, My sites: e bingo online
This is a fantastic and educational article that covers a basketball stars lot of area.