Pożar w teatrze/ pożar w dramacie

Pożar w burdelu zapłonął, kiedy system instytucjonalnych teatrów w Warszawie znalazł się w kryzysie, który zresztą trwa do dziś. Rozmowa z Michałem Walczakiem o Pożarze w burdelu i perypetiach dramatopisarza.

Najważniejszy jest Widz

Nie lubię teatru, który jest mi obojętny jako widzowi. I takiego teatru jako reżyser czy dyrektor nie proponuję. Rozmowa z Robertem Talarczykiem dyrektorem Teatru Śląskiego w Katowicach.

Teatr jest szeroki

Myślę, że my spełniamy misję. A jaki jest stopień zrozumienia tego? Nie wiem. Rozmowa z Januszem Opryńskim - założycielem i reżyserem Teatru Provisorium.

Wciąż fascynują mnie utopie

Na starość jestem coraz bliżej końca. Większość moich ostatnich przedstawień tego końca dotyczy. Rozmowa z Lechem Raczakiem tuż po spektaklu Spisek smoleński.

Żywa treść teatru

Portret Szyfmana, jaki wyłania się z książki, mocno osadzonej w kontekstach historycznych, politycznych, społecznych i obyczajowych, jest wielowymiarowy. Rozmowa z prof. Barbarą Osterloff.

Zahartowani – Interaktywni

Cykl prezentacji teatru niezależnego w Bytomiu - HartOFFanie Teatrem - to autorski projekt Dagmary Gumkowskiej, który powstał w marcu 2003 roku.

Gustaw sporo kosztuje

To, co do nas przemawia, to ironia i bunt, dlatego widzieliśmy w Gustawie wcielenie młodzieńczego zrywu, jakiejś niezgody na świat. Rozmowa z Bartoszem Porczykiem, odtwórcą roli Gustawa w Dziadach w reżyserii Michała Zadary.

Teatr nie jest barykadą

Przedstawiając swoje propozycje programowe dla Współczesnego wyraziłem wiarę, że jest możliwa debata publiczna dopuszczająca różne racje. Rozmowa z Markiem Fiedorem, dyrektorem Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Dwadzieścia lat na scenie

Chciałam sytuację, która dzieje się daleko od Polski, przenieść na scenę po to, żeby znalazła się bliżej widzów, żeby łatwiej było im się utożsamić, dostrzec realne człowieczeństwo osób oglądanych na zdjęciach czy w filmach. Rozmowa z Aurorą Lubos, tancerką i choreografką.

Czas swingujących wspólnot

Wydaje mi się, że przedstawienia Platela, które pokażemy, czy spektakl MDLSX Enrico Casagrande i Danieli Nicolo mają taką moc, by zbudować emocjonalną więź ponad podziałami. Rozmowa z Tomaszem Kireńczukiem, kierownikiem artystycznym Festiwalu Dialog we Wrocławiu.