Dokąd płynie Guliwer?
Bohater powieści Jonathana Swifta Lemuel Guliwer po powrocie z niemal każdej podróży dzieli się z czytelnikami taką oto refleksją: „Pozostałem jedynie przez dwa miesiące z żoną i rodziną, gdyż moje nienasycone pragnienie oglądania obcych krain nie pozwoliło mi dłużej tego ciągnąć”.
Guliwer to niespokojny duch, zachłanny umysł, który chce sięgać dalej i wiedzieć więcej. Doskwiera mu uporczywa powtarzalność i przewidywalność losu u boku najbliższych. Kiedy jednak znajduje się z dala od domu i nierzadko ociera się o śmierć, postanawia, że już nigdy więcej nie wyruszy na morze. Potem jednak zmienia zdanie, bo potrzeba nowej wyprawy okazuje się silniejsza.
Guliwer w obsesyjnym przymusie podróżowania przypomina Odyseusza rzucanego siłą przeznaczenia w wir nieprawdopodobnych przygód. Wydaje się również niemal bliźniaczo podobny do Robinsona Crusoe, który nie może usiedzieć w ławce szkolnej i przy każdej nadarzającej się okazji wymyka się do portu, żeby odnaleźć sens życia w odkrywaniu nowych lądów. Można podejrzewać, że Wolter miał w pamięci bohatera powieści Swifta, tworząc Kandyda, który w trakcie niekończącej się tułaczki tak jak Guliwer dostrzega ułudę wiary Leibniza w doskonałość świata. Podobnie Denis Diderot musiał inspirować się osobą Guliwera, wymyślając postać Kubusia Fatalisty ubolewającego, że nie jest w stanie odmienić tego, co zapisano w górze. Bliższy wrażliwości współczesnych czytelników Tolkienowski hobbit również zdradza wiele cech Guliwera. Musi wybierać między poukładanym i wygodnym życiem w przytulnym, ale dość nudnym Shire i ryzykowną, choć nęcącą mnóstwem przygód wyprawą w towarzystwie nieokrzesanych krasnoludów pragnących odzyskać utracony Erebor. Bilbo Baggins porzuca bezpieczną domową przystań, żeby wyruszyć w podróż, która nieodwracalnie odmieni zarówno jego samego, jak i życie niewielkiego hobbita.
Wojaże Guliwera, ale także innych bohaterów dzielących te same pasje, nie są tylko wyprawami w głąb kuli ziemskiej, podyktowanymi koniecznością odkrycia nieznanych kontynentów i potrzebą zaspokojenia nowych wyzwań. Są przede wszystkim wyprawami w głąb siebie, do wnętrza własnego umysłu, do najdalszych zakamarków ludzkiej natury. Mają służyć samopoznaniu i samodoskonaleniu. Eskapady pozwalają również Lemuelowi Guliwerowi wzbić się ponad rzeczywistość i wyruszyć do miejsc, których nie ma, choć istnieją wykreowane siłą wyobraźni Swifta. Guliwer przenosi się do krainy liliputów i olbrzymów, trafia na unoszącą się w powietrzu wyspę Laputę, zamieszkałą przez matematyków i muzyków, odwiedza ląd należący do szalonych wynalazców, kolejna wyprawa rzuca go na wyspę filozofów, a wreszcie dociera do krainy rozumnych koni i odczłowieczonych ludzi. Swift krok po kroku odsłania iluzoryczność oświeceniowych idei. Racjonalizm, empiryzm, wiara w postęp, przekonanie o możliwości poznania prawdy – filary, na których wspiera się oświeceniowa myśl filozoficzna, w Podróżach Guliwera chwieją się w posadach. Tak więc powieść Swifta jest wyzwaniem rzuconym epoce, z której wyrosła i w której powstała. Guliwera pcha w nieznane konieczność przekraczania granic wyznaczonych przez oświecony rozum i zajrzenia tam, gdzie jego światło nie sięga, ale także przymus ucieczki od rzeczywistości, która stała się trudna do zniesienia.
Podróże Guliwera w reżyserii Jarosława Kiliana zaczynają się tak, jak baśń dla dzieci. Stary Guliwer opowiada wnuczce o niecodziennych wojażach. Marysia słucha z uwagą, a następnie pozwala sobie na komentarz: „…i tak wszystko dobrze się skończyło, i żyłeś długo i szczęśliwie”. Dziadek nie zaprzecza, ale też nie przytakuje. Udaje, że puszcza słowa dziewczynki mimo uszu, ale przecież doskonale je słyszy. Jego przygody nie mieszczą się w konwencji baśni, rozsadzają jej strukturę, a przede wszystkim podają w wątpliwość schemat zakończenia, w którym wszystkie wątki cudownym zrządzeniem losu znajdują pozytywne rozwiązanie. Guliwer jest szczęściarzem, śmierć się go nie ima, z każdej podróży wraca do żony i dzieci, ale ciężar wyniesionych z podróży doświadczeń coraz mocniej go przytłacza. Z każdą wyprawą Guliwer traci wiarę w ludzi, w ustanowione przez nich prawa, widzi niedoskonałość świata. Dziadek nie mówi Marysi wszystkiego, musi przemilczeć treści, które nie pasują do obrazu rzeczywistości widzianego oczami dziecka. Zręcznie zmienia temat. Wydaje się, że stary podróżnik ulega presji upraszczania własnego tekstu. Jedne wątki pomija, inne przycina, jakby sam nie był w stanie stawić czoła ogólnej tendencji, która każe postrzegać jego opowieści jako przeznaczone wyłącznie dla dzieci.
Kilian wybiera z powieści Swifta dwie pierwsze, najlepiej znane czytelnikom podróże do Lilliputu i Brobdingnag. Jego interpretacja wykracza jednak daleko poza powszechne wyobrażenie o wyprawach Guliwera do kraju karłów i olbrzymów, poza schematy szkolnej lektury. Przeciwnie, stanowi udaną próbę uwolnienia wyobraźni widzów od stereotypowych wzorców, które zdeterminowały myślenie o tej wybitnej powieści. Reżyser wydobywa wpisaną w strukturę narracyjną refleksję filozoficzną, ujmując ją przy tym w ramy efektownego, poruszającego dziecięcą wyobraźnię widowiska.
Od pierwszych minut spektaklu wiadomo, że niezwykłe historie rodzą się w głowie Guliwera. Stary obieżyświat stwarza świat mocą słowa, a widzowie dają się ponieść sile opowieści. Przenosimy się do pokoju, gdzie on sam, tylko znacznie młodszy, siedzi za stołem, obłożony mapami i książkami. Jest środek nocy, za oknem szaleje burza. W takiej atmosferze zjawia się Kapitan William Prichard, który nieznoszącym sprzeciwu tonem proponuje Guliwerowi udział w podróży. Bohater nie ma wyboru. Zaraz potem zostaje rzucony w wir przygody. Po chwili znajduje się na morzu, w samym środku sztormu, o krok od katastrofy.
Tak jak w barokowym teatrze, z góry zjeżdżają fale zrobione z dykty. Na sztankiecie zsuwa się okręt. Przenikają się różne konwencje i narracje teatralne. Rozwiązania formalne stanowią komentarz do tego, co dzieje się na scenie, podkreślają wymowę kolejnych epizodów. Mnożenie perspektyw i uruchamianie różnych planów pozwala zmieniać proporcje, tak że wielkości i miary okazują się względne. Guliwer raz jest karłem, innym razem olbrzymem. Te same rekwizyty: chustka do nosa, kubek, łyżka, zegarek mogą być małe i wielkie w zależności od tego, z czyjego punktu widzenia są oglądane.
Kilian przy użyciu kamery powiększa postać Guliwera, przy którym otaczający go aktorzy wyglądają jak miniaturowi Lilliputianie. Ten sam pomysł wykorzystuje, kiedy akcja przenosi się do Brobdingnag. Pokazani w zbliżeniu aktorzy grający mieszkańców krainy olbrzymów wydają się ogromni, podczas gdy Guliwer w wykonaniu Maksymiliana Rogackiego przypomina maleńkiego homunkulusa mieszkającego w domu dla lalek. Jest budzącym sensację kaprysem natury. Kiedy musi występować w niewielkim obwoźnym teatrzyku, kamera nagle odwraca się od niego i kieruje na widownię Teatru Polskiego. Publiczność, która sama siebie widzi w kamerze (szczególna frajda dla dzieci), przez pewien czas występuje w dwóch rolach: widzów podczas występu Guliwera i aktorów w spektaklu Jarosława Kiliana.
Rogacki świetnie gra Guliwera. Przechodzi od naiwnego zachwytu nad naturą stworzenia po głębokie rozczarowanie rzeczywistością. Stale od nowa odkrywa świat, który w jego oczach wydaje się dziwny, nieodgadniony, zaskakujący. Chłonie go wszystkimi zmysłami, jak dziecko, które zdobywa pierwsze doświadczenia. I tak jak dziecko dorośleje, przekonuje się, że świat bywa niezrozumiały, okrutny, ludzie niesprawiedliwi, a karę wymierza się, choć nie znajduje się winy.
Guliwer z czasem zaczyna dostrzegać, że w świecie rozchwianych proporcji nic nie jest takie, jak się zdaje. Skoro prawda jest względna, to sceptycyzm epistemologiczny może prowadzić do relatywizmu moralnego, którego konsekwencją jest dekonstrukcja systemu wartości. Silniejszy narzuca wolę słabszemu. Wojny prowadzone są z absurdalnych powodów, czego przykładem jest z pozoru groteskowy, ale jednak podszyty grozą konflikt między państwami Lilliputu i Blefuscu. Niewinna zabawka, jaką wydaje się wynalazek prochu, który powoduje niemałe zamieszanie w Brobdingnag, może okazać się niebezpieczną bronią. Na ekranie pojawiają się i znikają fragmenty z Kaprysów Francisco Goi, zwiastujące dramatyczne wydarzenia, które nieodwracalnie wywrócą porządek świata.
W finale spektaklu ujawnia się egzystencjalny wymiar powieści. Wojaże Guliwera stają się figurą ludzkiego losu. Bohater Swifta jest zawsze samotny w swej wędrówce. W kraju liliputów wydaje się kimś na kształt nadmarionety, a w Brobdingnag staje się zaledwie marionetką, za każdym razem będąc w gruncie rzeczy tak samo bezradnym, wyobcowanym, nieprzystającym do otaczającej go rzeczywistości.
Jedna z ostatnich scen, podczas której ogromny orzeł porywa domek z Guliwerem w środku, w przedstawieniu zyskuje wymiar metaforyczny. Guliwerowi wyrastają skrzydła i unosi się ponad ziemią, niesiony siłą wyobraźni i ambicji poznawczych, ale też samo szybowanie przynosi mu rodzaj spełnienia. Tak jak na początku bohater uwalnia się z kart powieści, bo postaci z powieści Swifta wyglądają jak ożywione rysunki z najbardziej znanego wydania Podróży Guliwera z rycinami J. J. Grandville’a, tak w finale na nie powraca i zastyga w bezruchu.
Podróże Guliwera są przedstawieniem gorzkim, ale niepozbawionym nadziei. Bohater Swifta błądzi w poszukiwaniu szczęścia i choć go nie znajduje, to być może samo podróżowanie nadaje sens jego życiu, staje się sensem życia każdego z nas? Jest to podróż fascynująca, ujawniająca również nieograniczony potencjał sztuki teatru. Kiedy kurtyna idzie w górę, czuje się pasję, przyjemność kreowania scenicznych światów. Dotyczy to wszystkich twórców widowiska. W pierwszej kolejności Jarosława Kiliana, zespołu aktorskiego, ale także Grzegorza Turnaua, autora znakomitej muzyki wykorzystującej motywy irlandzkie, będącej źródłem energii napędzającej akcję, oraz Julii Skrzyneckiej, która prowadzi Guliwera przez baśniowe scenerie, żonglując przy tym różnymi konwencjami teatralnymi. Tak oto Podróże Guliwera w Teatrze Polskim dowodzą, że teatr jest cudem, miejscem, gdzie wszystko wydaje się możliwe.
19-10-2015
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie
Jonathan Swift
Podróże Guliwera
adaptacja i reżyseria: Jarosław Kilian
scenografia: Julia Skrzynecka
muzyka: Grzegorz Turnau
choreografia: Iwona Runowska
światło: Piotr Niemyjski
animacje: Andrzej Jobczyk
obsada: Maksymilian Rogacki, Marta Alaborska, Izabella Bukowska-Chądzyńska, Marta Dąbrowska, Ewa Makomaska, Afrodyta Weselak, Piotr Bajtlik, Adam Biedrzycki, Tomasz Brzostek, Wojciech Czerwiński, Marcin Jędrzejewski, Krzysztof Kumor, Dominik Łoś, Antoni Ostrouch, Jerzy Schejbal, Hania Bajtlik, Zosia Bajtlik, Weronika Stańkowska, Milena Gąsiorek, Weronika Wachowska
premiera: 29.09.2015
Tornado TV screen maintenance center in Egypt. صيانة شاشات تورنيدو Tornado repair with original spare parts and immediate maintenance. Contact us now and book an appointment to repair Tornado TV screens.
We repair small household appliances such as blenders, صيانة مولينكس food processors, microwaves, and heaters, and we work in the Arab Republic of Egypt in Cairo and Giza.
Mmm.. great to be here in your article or post, whatever, I figure I ought to likewise buckle down for my own site like I see some great and refreshed working in your site. Hamilton Lindley
The issue you we included above is certainly regard proficient for anyone to work out. the possibility of your article is substantial and It will realize a positive way. Hamilton Lindley
First You got a great blog .I will be interested in more similar topics. i see you got really very useful topics, i will be always checking your blog thanks. Hamilton Lindley Texas
Many people don’t realize how useful prop note bills can be for companies. They provide short-term liquidity without the hassle of large loans. Prop Note Bills
Customary visits recorded here are the most straightforward technique to value your vitality, which is the reason why I am heading off to the site regular, hunting down new, intriguing data. Many, bless your heart! alexistogel
Extremely inspired! Everything is extremely open and clear illumination of issues. It contains really certainties. Your site is extremely important. Much obliged for sharing. slot88
The company ELIVERAGroup, is a Retailer, which operates in the Cosmetics industry. ideal body weight
Upgraded to the LED 3rd brake lights, and they’ve significantly improved my truck's safety and style. These lights are built to last! led headlight bulbs
If packing light is a priority but so is looking fashionable, kurta sets for travel offer the ideal balance. These versatile pieces are perfect for long trips, ensuring both comfort and style with minimal effort.
Struggling with late payments? Take action today. Start by setting up reminders, automating payments, and prioritizing bills. By doing so, you’ll have a better chance at avoiding late payments and protecting your financial health.
Progressive jackpot casino games offer the chance for life-changing wins. With every bet placed, the jackpot grows, and one lucky spin or hand could see someone walk away with a massive payout. 카지노게임종류
I’ve tried many slot sites, but situs slot gacor resmi stands out because of its fairness and fast payouts. The slots are exciting, and you actually stand a good chance of winning here. situs slot gacor resmi
You have lifted a basic offspring..Blesss for using..I would need to think about better most recent exchanges from this blog..preserve posting.. ดูหนังออนไลน์ฟรี
Online slot machines are super convenient—you can play from anywhere! Just be cautious with how much you’re wagering. mesin slot
Some people find electronic cigarettes to be an enjoyable alternative to smoking, without the lingering odor. However, others complain about the “vape culture,” which can be seen as overly commercialized. 電子煙購買
Kenzo123 really knows how to engage an audience. Their work always leaves you wanting more, and that’s rare these days. kenzo123.co.id
A to a great degree brilliant blog passage. We are really grateful for your blog passage. fight, law usage You will find an extensive measure of techniques in the wake of heading off to your post. I was absolutely examining for. An obligation of appreciation is all together for such post and please keep it up. Mind blowing work. https://jamejamonline.ir/fa/news/1469347/%D8%B9%D9%84%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%BA-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84
Matrimony isn’t always easy, but it’s worth every moment of effort, especially when you’re growing with someone you truly love. grooms
Trying to say thanks won't simply be adequate, for the fantasti c clarity in your written work. I will immediately snatch your rss channel to remain educated of any updates. https://goldcoastcarwrapping.com.au/
해운대퀄리티 주대 가격 후기 부산퀄리티
Don't let squirrels take over your attic! Squirrel Control Services in Toronto can help you reclaim your space without harming the animals. Squirrel Control Services
Vignola is home to some of the best beauty centers around. Whether you’re in need of a facial, massage, or full-body treatment, the expert staff at these centers will ensure you leave feeling refreshed and rejuvenated. gres porcellanato effetto legno
Make a lasting impression with a clean exterior. Trust brick cleaning experts in Melbourne to get the job done right. Brick Cleaning Melbourne
If you’re in need of a plumber in Coolangatta, these professionals won’t disappoint. They’re reliable, skilled, and always go the extra mile to ensure customer satisfaction. Plumber Coolangatta
Welcome to London Sightseeing Taxi Tours, where your journey into the heart of London begins with us! Our tours are not just trips; they are experiences crafted with passion, knowledge, and a deep love for London's rich history and vibrant present. Qualified Black Cab Tour Guides with Deep Knowledge. Our Taxi tour guides are not just drivers; they are qualified London taxi tour guides who have mastered the knowledge of London. Some even boast the prestigious Worshipful Company of Hackney Carriage Drivers guide badge, ensuring an informative and enriching tour. Black Cab Tours
LED strip lights are an eco-friendly option for lighting up your space. They consume less energy and have a longer lifespan than traditional bulbs. LED Lights Manufacturer in China
If you’re serious about growing your social media presence, buying followers isn’t the answer. Real connections and engagement are what matter most. buy playstore reviews
I was skeptical at first, but the Tongda wireless ethernet cable has exceeded my expectations. It delivers consistent speed and stability, making it an essential tool for gamers and streamers alike. visit this article
LEDs are perfect for smart home systems. You can control the brightness, color, and even set schedules from your phone, making it easy to create the perfect lighting for any occasion. LED Strip Lights
We repair small household appliances such as blenders, صيانة مولينكس food processors, microwaves, and heaters, and we work in the Arab Republic of Egypt in Cairo and Giza. We repair small household appliances such as blenders, صيانة مولينكس food processors, microwaves, and heaters, and we work in the Arab Republic of Egypt in Cairo and Giza. We repair small household appliances such as blenders, [url=https://moulinex.maintenance-centers.com]صيانة مولينكس[/url] food processors, microwaves, and heaters, and we work in the Arab Republic of Egypt in Cairo and Giza.
Chocolate tart is a decadent dessert that looks as good as it tastes. The buttery crust paired with a rich chocolate filling is always a winner. Healthy
Keep your washing machine performing at its best with our expert Riyadh maintenance services. صيانة غسالات الرياض
With episodes typically ranging from 10 to 30 minutes, they’re perfect for commutes or short breaks. Day Time News
I appreciate the fair play in bandar slot games. Knowing the odds and RTP rates helps me make informed choices. situs slot online gacor
The free spin features in bandar slot games are fantastic. They give me more chances to hit a big win. bandar slot
Na spektakl wybrałam się z 7-letnia córką. Przedstawienie mnie oczarowało i wzruszyło Dziecko było zachwycone, tak, że nawet po spektaklu wracałyśmy z szatni pod scenę, żeby sprawdzić element scenografii, który trzeba było do końca obejrzeć i wyjaśnić. Dzięki temu była możliwość spotkać i dotknąć aktorów i zrobić sobie z nimi zdjęcia. Polecam dużym i małym.
Super
Byłam z dziećmi na przedstawieniu. Uważam, że jest za długie dla dzieci (1 godz. 40 min). Wiele scen jest nadmiernie przeciągniętych a kilka w ogóle bym wycięła. Pod koniec większość dzieci się kręciła a najmłodsze jęczały. Sam pomysł z wielkim ekranem jest super!