AKCEPTUJĘ
  • Strona używa plików cookies, korzystanie z niej oznacza, że pliki te zostaną zamieszczone na Twoim urządzeniu. więcej »

Las krzeseł

Małgosia i Jaś, reż. Gervais Gaudreault, Teatr Baj w Warszawie
fot. Ireneusz Maciejewski  

„Przepisywanie” baśni, które pozostają w kanonie literatury dziecięcej, nasuwa za każdym razem pytania i wątpliwości. Czy naruszanie ich struktury, rytmu, sekwencji obrazów porządkujących świat, a także zawartych w opowieści mądrości ludowej i prawd kosmicznych związanych z dziejami ludzkości mogą być usprawiedliwione? Droga, jaką przemierza bohater – od krzywdy, przez przygody i tarapaty, po pomoc otrzymaną nierzadko od nadprzyrodzonych potęg i szczęśliwe zakończenie – jest ścieżką rozwoju dziecka. Identyfikacja z postaciami, ich losem i uczuciami, pozwala mu poczuć się silniejszym i pokrzepionym. W tym sensie stare baśnie są kompletne i nie wymagają polepszaczy smaku. Niekiedy lepiej byłoby odstąpić od „poprawiania” gotowych dzieł, odrzucić tęsknotę za ich uwspółcześnianiem, a w zamian napisać własną wersję zdarzeń, wolną od zapożyczeń, posługując się innym tytułem i odniesieniami.

Bywa, że bajki inspirują dzisiejszych twórców do wydobycia wątków na pierwszy rzut oka w tekstach niewidocznych, a pociągających, choć w ostatecznym rozrachunku dla istoty opowieści często drugorzędnych. Próba nakreślenia psychologicznego portretu może wyznaczyć nowy kierunek poszukiwań i interpretacji. Warto przy tym jednak zwrócić uwagę, że baśnie, konsekwentnie odwołując się do wyobrażeń pewnych postaw, alegorii i archetypów, a nie pogłębionych charakterów, także i na tym poziomie są skończone.
Suzanne Lebeau, kanadyjska aktorka i dramatopisarka, której utwory, między innymi Petit Pierre czy Olbrzymek, zostały przetłumaczone na język polski, jest autorką scenariusza Małgosia i Jaś. W Teatrze Baj reżyseruje go Gervais Gaudreault, będący wraz z Lebeau współzałożycielem awangardowego teatru Le Carrousel w Montrealu, powstałego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

W swoich sztukach i książkach dla dzieci pisarka śmiało sięga po trudne i kontrowersyjne tematy. Sposobu na komunikację z czytelnikiem i widzem upatruje w bezpośrednim poruszaniu, „bez owijania w bawełnę” czy „mydlenia oczu”, problemów tabu takich jak: cierpienie dzieci-żołnierzy wywołane okropnościami wojny (Grzechot kości), złożona niepełnosprawność chłopca (Petit Pierre), ciężar dziedzictwa ludożerczych skłonności ojca (Olbrzymek), śmiertelna choroba dziewczynki (Trzy siostrzyczki).

W Małgosi i Jasiu Lebeau dokonuje operacji na baśni braci Grimm. Narrację buduje w oparciu o traumatyczne doświadczenie z wczesnego dzieciństwa Małgosi, w którym dziewczynka staje się nie tylko mimowolnym świadkiem aktu narodzin Jasia (scena ta zostaje przez nią realistycznie opisana), ale też dźwiga cały bagaż różnych uczuć związanych z pojawieniem się „konkurencji” w jej życiu. Należą do nich: zazdrość, niechęć czy wręcz nienawiść do brata, żal do rodziców, poczucie opuszczenia. Narzucona jej przez środowisko rola odpowiedzialnej opiekunki, przedwcześnie dojrzałej, „rozsądnej starszej siostry” powodują bunt i chęć odwetu. Gdy więc rodzice postanawiają (z powodów ekonomicznych) porzucić dzieci w lesie i gdy te trafiają do chatki czarownicy, klatka i piec, do którego wiedźma chce wrzucić Jasia, wywołują w Małgosi sadystyczne, tłumione dotąd myśli i odruchy. Przerażająca wizja zemsty w pełnym pasji, ekspresji i zaangażowania monologu Małgosi (Adriana Paprocka) staje się punktem kulminacyjnym przedstawienia. Dziewczynka na cały głos wykrzykuje swe pragnienia. Mówi o chęci ujrzenia brata upieczonego niczym kurczak na rożnie. Oczami wyobraźni widzi koniec historii swojej i Jasia, z rosnącą satysfakcją dostrzega jego strach i łzy, marząc o ostatecznym uwolnieniu się od malca.  

I choć do krwawej odpowiedzi nie dochodzi, a brat i siostra w końcu znajdują porozumienie, widownię w Baju opuszcza kilka osób.

Kwestia rywalizacji między rodzeństwem, a także przeżycie połączone ze zniknięciem rodziców (w sztuce z ambicjami dramatu psychologicznego wątek ten z niewiadomych przyczyn nie zostaje rozwinięty i dość objaśniony) są sprawami „wagi ciężkiej”. Wydaje się, że do zainicjowania wokół nich rozmowy, zwłaszcza z bardzo młodą widownią, potrzeba warunków szczególnych i bezpiecznych. Tytuł starej baśni, nawet przy odwróconej w nim kolejności imion, która akcentuje osobę Małgosi, może być mylący. Informację o dostępności spektaklu od 8 lat trudno uznać za wyczerpującą.

W Baju historia Małgosi i Jasia to nie teatr cudów. Kilkanaście drewnianych wysokich krzeseł, przypominających te do karmienia niemowląt, tworzy scenografię. Proste kompozycje z surowych siedzisk budują dowolne konstelacje: wnętrza domu, drzewa-kryjówki, lasu-ogniska, chaty czarownicy. Ascetyczna dekoracja pozostawia pole dla wyobraźni – aktorów i publiczności. Jest symboliczna, a jednak dosadne, niewolne od przemocy kwestie odsuwają jej metaforyczność na dalszy plan. Treści bywają przytłaczające, bolesne i drastyczne, jak choćby przywołane przez Małgosię i Jasia zranienia, których sobie nie szczędzili w przeszłości. Referują oni na przemian historię zjedzenia przez Jasia kromki chleba należącej do Małgosi. Sytuację, która spowodowała odwet dziewczynki w postaci okładania brata na oślep drewnianą łyżką to znów pięściami czy kopania, wieńczyły jego krzyk i płacz. 

Niczym bez mała w Krzesłach Ionesco (toutes proportions gardées) tak i tu rozgrywa się tragiczna farsa, dziecięcy teatr absurdu. W sztuce Lebeau cała historia i wszystkie osoby oraz wydarzenia niesione są w relacjach przez dwójkę tytułowych bohaterów. Choć wspomniana Adriana Paprocka i Oskar Lasota wypadają przekonująco i przejmująco, trudno oprzeć się wrażeniu, że groteskowy duet, który ożywia mroczną, pełną lęków i niespełnionych marzeń egzystencję zaludnioną groźnymi cieniami, przynależy w większym stopniu do przestrzeni dorosłych niż dzieci. Walor aktorskiej gry nie zdoła osłabić ryzyka owego przesunięcia.

Teatr nie jest miejscem do leczenia traum z dzieciństwa. Nie taka jego rola, choć może chcieć do niej pretendować. Rzadko kiedy też taka „terapia” się udaje. Zwłaszcza gdy wiek widza, z którym umawiamy się na spotkanie, pozostaje niedoszacowany, a publiczność jakby trochę zaskoczona konfrontacją.

03-04-2024

Teatr Baj w Warszawie
Suzanne Lebeau
Małgosia i Jaś
tłumaczenie: Ewa Umińska
reżyseria: Gervais Gaudreault
scenografia: Stéphane Longpré
muzyka: Diane Lacrosse
kostiumy: Edyta Rzewuska
obsada: Adriana Paprocka, Oskar Lasota
premiera: 02.12.2023

galeria zdjęć Małgosia i Jaś, reż. Gervais Gaudreault, Teatr Baj w Warszawie Małgosia i Jaś, reż. Gervais Gaudreault, Teatr Baj w Warszawie Małgosia i Jaś, reż. Gervais Gaudreault, Teatr Baj w Warszawie Małgosia i Jaś, reż. Gervais Gaudreault, Teatr Baj w Warszawie ZOBACZ WIĘCEJ
 

skomentuj

Aby potwierdzić, że nie jesteś robotem, wpisz wynik działania:
dwa plus trzy jako liczbę:
komentarze (8)
  • Użytkownik niezalogowany miklas
    miklas 2024-05-13   10:31:18
    Cytuj

    I'm usually someone who enjoys spending time playing games, and scribble io games have always fascinated me. The material in your blog is really clear and easy to understand. I was able to gain information that I did not know.

  • Użytkownik niezalogowany 카지노사이트
    카지노사이트 2024-04-19   07:42:19
    Cytuj

    It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 카지노사이트 .COM

  • Użytkownik niezalogowany orabelle hana
    orabelle hana 2024-04-10   06:57:10
    Cytuj

    These stories are just variations 2048

  • Użytkownik niezalogowany 카지노사이트 T1
    카지노사이트 T1 2024-04-09   02:18:48
    Cytuj

    It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 카지노사이트

  • Użytkownik niezalogowany สล็อต
    สล็อต 2024-04-06   17:53:33
    Cytuj

    The newest slots website is easy to use. Slots with high payouts, direct web slots, the easiest to play right now. Play every amount and get real money with our website.⭐️✨ สล็อต 888

  • Użytkownik niezalogowany nancy lucy
    nancy lucy 2024-04-05   06:47:18
    Cytuj

    Your writings stick out to me since the content is interesting and simple to understand. Even though I've read a lot of websites driving directions, I still like yours more. Your essay was interesting to read. I can understand the essay better now that I've read it carefully. In the future, I'd like to read more of your writing.

  • Użytkownik niezalogowany SafeToto.02
    SafeToto.02 2024-04-04   23:52:44
    Cytuj

    It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 토토사이트

  • Użytkownik niezalogowany SAFE TOTO H3
    SAFE TOTO H3 2024-04-03   10:28:13
    Cytuj

    It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game 카지노사이트->->