Schwärmerei, czyli męska kuracja
O tym, że Empuzjon Olgi Tokarczuk to dobry materiał na film, raczej nikogo przekonywać nie trzeba. Mroczna historia, która rozgrywa się w sanatorium w Görbersdorfie, to w istocie seria gotowych „kadrów filmowych”, które autorka szkicuje ze szczególną dbałością o detale i plastyczność obrazu. Przenosząc powieść na deski teatru, Robert Talarczyk nie tylko zatem ubiega filmowców, ale też udowadnia, że to właśnie scena pozwala wydobyć charakterystyczny dla pisarstwa Tokarczuk balans między metafizyką a ciałem.
Pierwsza sceniczna adaptacja Empuzjonu to efekt współpracy trzech instytucji: Teatru Śląskiego w Katowicach, Teatru Studio w Warszawie i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. W tym przypadku owa fuzja to nie tylko sposób na zapewnienie projektowi odpowiedniej promocji i wsparcia instytucjonalnego, lecz także ciekawy eksperyment twórczy, opierający się na ścisłej współpracy artystów związanych na co dzień z różnymi scenami i mających za sobą odmienne doświadczenia. Do stałej, męskiej części zespołu Teatru Śląskiego (Michał Piotrowski, Grzegorz Przybył/Marcin Gaweł, Marcin Szaforz, Wiesław Sławik, Mateusz Znaniecki, Artur Święs) dołączyli Mateusz Smoliński, Krzysztof Strużycki, Dariusz Maj i Jakub Fret. To, że w scenicznej wersji Empuzjonu grają tylko mężczyźni, odczytywać należy jako intencjonalny gest twórców spektaklu. Robert Talarczyk (reżyser i autor adaptacji) oraz Miłosz Markiewicz (dramaturg) podążają za głównym zamysłem autorki powieści, która ustami swych bohaterów – mieszkańców pensjonatu dla panów w Görbersdorfie – pozwala przemawiać filozofom i autorom największych dzieł światowej literatury, obnażając zawarte w ich utworach treści szowinistyczne i mizoginistyczne. W tym literackim zabiegu pojawia się jednak pewna pułapka. Parafrazując fragmenty tekstów Platona, Szekspira, Nietzschego, Freuda, Sartre’a, Strindberga czy Kerouaca, Tokarczuk w dużej mierze posługuje się utartymi kliszami i seksistowskimi frazesami, co czyni naszkicowanych przez nią mężczyzn postaciami jednowymiarowymi i w gruncie rzeczy dość przewidywalnymi. Dialogi i monologi pacjentów kurhausu pomyślane zostały jako kompromitacja patriarchatu, choć przecież i bez ich podniosłych tyrad wiemy, że pod sadystycznymi skłonnościami Wilhelma Opitza czy katolickim konserwatyzmem Longina Lukasa skrywa się nie tylko niechęć do kobiet, ale również lęk przed nimi. Realizatorzy spektaklu bardzo zręcznie radzą sobie z tą „słabszą” stroną powieści. Po pierwsze dialogi w opracowaniu dramaturgicznym Markiewicza i znakomitej aktorskiej interpretacji charakteryzują się zdecydowanie większą dynamicznością, zaś łopatologicznym sądom dodają ironicznego blasku. Po drugie w spektaklu postawiono przede wszystkim na odwzorowanie konwencji, w jakiej napisana została powieść. Oglądamy zatem prawdziwy „horror przyrodoleczniczy” ze wszystkimi wyznacznikami tego osobliwego gatunku: mrocznymi, bladymi twarzami kuracjuszy, grozą nieokiełznanej przyrody, doświadczanej dzięki efektom wizualnym i dźwiękowym, wyzwalającą utajone żądze halucynogenną nalewką Schwärmerei, zjawami o osobowych i bezosobowych kształtach, wreszcie z budującą napięcie muzyką Wojciecha Kilara, która pojawia się zarówno jako katalizator (na przykład Orawa podczas spaceru i wywodu o Żabach Arystofanesa), jak i element zawieszający i odrealniający akcję (charakterystyczny walc z filmu Trędowata Jerzego Hoffmana). Sceniczny obraz Görbersdorfu momentami wydaje się bardziej tajemniczy i niebezpieczny niż ten w powieści. Przede wszystkim jednak jest bardziej namacalny, sensualny, wciągający.
Empuzjon to przede wszystkim świat męskich konstruktów utkanych z kulturowych desygnatów patriarchatu. Talarczyk, idąc za myślą Tokarczuk, podważa jednak stabilność tego świata i w jeszcze większym stopniu niż sama autorka eksponuje pierwiastek kobiecy. Poza tym, że nośnikiem owej kobiecości jest Mieczysław Wojnicz, główny bohater tej historii, wrażliwy student-suchotnik ze Lwowa (w tej roli wykazujący się dużą aktorską subtelnością i choreograficzną gracją Michał Piotrowski), reżyser wprowadza także postać Empuzy (gra ją ubrany w błyszczącą, prześwitującą sukienkę i buty na obcasach Mateusz Znaniecki), która staje się ucieleśnieniem tajemniczych, żeńskich, a przede wszystkim wszystkowiedzących narratorek powieści. Empuza przemawia głosem zmarłej samobójczą śmiercią Klary Opitz (żony gospodarza pensjonatu), a także wszystkich innych dręczonych, prześladowanych kobiet (podczas spaceru jeden z kuracjuszy przypomina, że w pierwszej połowie XVII wieku również w Görbersdorfie odbywały się procesy i tortury kobiet oskarżonych o czary). Choć w powieści narracyjne „my” to „bezimienni mieszkańcy ścian, podłóg i stropów”, Empuza Znanieckiego zyskuje nie tylko konkretną tożsamość, ale przede wszystkim cielesność. Tym gestem niejako przywraca się sprawczość Klarze Opitz, która w literackim pierwowzorze funkcjonuje jedynie jako martwe, leżące na stole ciało. Jej samobójcza śmierć staje się natomiast pretekstem do ożywionej i podszytej szowinistyczną treścią dyskusji panów na temat kobiecej natury.
Z jednej strony spektakl Talarczyka jest bardzo mocno osadzony w ciele, w tym, co fizjologiczne i uwarunkowane popędami. Przypomina o tym fizjonomia udręczonych chorobą mężczyzn, ale także ich perwersyjne pragnienia, lęki, obsesje. W wydobywaniu tej nieco „kalekiej” fizyczności pomaga choreografia Kai Kołodziejczyk, eksponująca niepewność i wiotkość ciała (Wojnicz, Thilo von Hahn), a także rytualność gestu (August August, Klara Opitz, oniryczne układy zbiorowe). Ciało staje się jednym z głównych bohaterów scenicznej adaptacji Empuzjonu, choć z drugiej strony reżyser nie rezygnuje z metafizycznej aury tej opowieści, wyrażanej przez głosy natury, duchy zmarłych kobiet, wreszcie obecność Empuzy, krążącej między światem żywych i umarłych. Te dwie sfery – cielesna i niematerialna – nieustannie przeplatają się ze sobą, co znajduje swe odzwierciedlenie przede wszystkim w wizualnym kształcie spektaklu. Katarzyna Borkowska oświetla przestrzeń zielonymi wiązkami światła, które sprawiają, że mamy wrażenie obcowania z gęstymi lasami i porośniętym mchem podłożem Görbersdorfu. Las w różnych odsłonach pojawia się zresztą bezpośrednio w obrazach wideo stworzonych przez Wojtka Doroszuka – wypełniają one całą tylną szklaną ścianę sceny, dzięki czemu przestrzeń gry optycznie znacząco się poszerza, a naturalny krajobraz wdziera się nawet do scen, które rozgrywają się we wnętrzach. Na scenie nieustannie coś paruje, coś się skrzy, coś dźwięczy. Scenografia Borkowskiej imituje przyrodę i żyje własnym życiem – niejako zgodnie z intencją autorki powieści. Natura w Empuzjonie ma bowiem nie tyle leczniczy, co demoniczny charakter. Ujawnia swą siłę i przestrzega przed zbliżającą się katastrofą.
Cykliczne morderstwa dokonywane na mężczyznach w lasach Görbersdorfu to jedynie zapowiedź pogromu, jaki przyniesie nadchodząca I wojna światowa. Choć powieść urywa się tuż przed jej wybuchem, to jednak spektakl zawiera epilog, który jest dowodem na spełnienie się wrogiej przepowiedni. W dopisanym przez twórców finale Wojnicz jako Klara Opitz spotyka w szpitalu polowym Hansa Castorpa z Czarodziejskiej góry – ich krótki dialog przepełniony jest melancholią, choć mającą różne źródła. Ranny Castorp zdaje się usprawiedliwiać wojenną przemoc („Gdybyś była mężczyzną, też byś poszła”), tęskni też za męskimi rozmowami w sanatorium w Davos – o ideach, filozofii, sztuce. Klara ma świadomość zależności między kultywowaniem szowinistycznej ideologii a wojenną zagładą, ale wie też, że historia wkrótce ponownie zatoczy koło. Wiedzą o tym także Empuzy – strażniczki żeńskości, żywiołów i natury – skrywające się w lasach dawnego Görbersdorfu, a dzisiejszego Sokołowska.
30-08-2023
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
STUDIO teatrgaleria w Warszawie
Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
Empuzjon
na podstawie powieści Olgi Tokarczuk
adaptacja i reżyseria: Robert Talarczyk
muzyka: Wojciech Kilar (w opracowaniu Adama Wesołowskiego)
scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska
choreografia: Kaya Kołodziejczyk
dramaturgia: Miłosz Markiewicz
wideo-art: Wojtek Doroszuk
przygotowanie iluzjonistyczne: Paweł Kwiecień
konsultacje literackie: Ryszard Koziołek
obsada: Mateusz Znaniecki, Michał Piotrowski, Marcin Gaweł/Grzegorz Przybył, Mateusz Smoliński, Dariusz Maj, Krzysztof Strużycki, Marcin Szaforz, Wiesław Sławik, Artur Święs, Jakub Fret
premiera: 12.05.2023 Teatr Śląski
19.05.2023 STUDIO teatrgaleria w Warszawie
23.06.2023 Instytut im. Jerzego Grotowskiego
galeria zdjęć Empuzjon, reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, STUDIO teatrgaleria w Warszawie, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. ZOBACZ WIĘCEJ
I didn't know that this topic was so topical. I usually deal with Killa Snus kaufen once a week.
This post is packed with valuable information. I enjoyed it so much that I had to read it twice. Great job! international moves
Thanks this article dear editor good publish https://dunyahaberde.com/balkanlar-haberleri/
Good tidings, Do you want to remove dust and stains from your sofas at an affordable rate? You have arrived at a great site where you will get the top and excellent sofa cleaning services in Delhi without breaking the bank in no time so that your sofa will look shiny. SOFA CLEANING SERVICES IN DELHI
Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article punk rock clothing
Hi! Your article has so many valuable points that I found myself going back to read it again. This is really valuable content for your readers. laser ontharen den haag
Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article mens gothic pants
I feel completely that love and read more on this topic. I am very glad to read this info. It helps me very much to solve some problems. I really like and recognize your website post. Thanks for this post. mens gothic clothing
Very usefull post, Thank you very much this perfect article Güngören Belediye Başkanı
Thanks for sharing, this is a fantastic article.Really looking forward to read more Men Gothic Pants
Really enjoyed this, thanks. My name is David Viney and I am best known for having developed the J-Curve of Change many years ago. I also run a Holiday Rent in Montauroux, called Haute Vue, and maintain a Blog with ideas of events in Provence and other things to do on the French Riviera.
If you want to relax and get your place clean while maintaining hygiene and proper sanitization then we Safaiwale the best house cleaning services in Kolkata, meet your expectations and do the best at our end.
If you want to relax and get your place clean while maintaining hygiene and proper sanitization then we Safaiwale the best house cleaning services in Gurgaon, meet your expectations and do the best at our end.
Safaiwale is an online and offline platform that connects with the customer and provides the best professional services. We have experience in taking care of all kinds of house cleaning services in Noida
If you want to relax and get your place clean while maintaining hygiene and proper sanitization then we Safaiwale the best house cleaning services in Pune, meet your expectations, and do the best at our end.
"Los sistemas de iluminación en eBay son modernos y de buena calidad, muy contento con la compra." Comprar sistemas de iluminación en eBay
ako idete ovo ljeto na more razmislite . ovo je Split u Hrvatskoj http://odabrano.com/index.php/2024/05/23/split-virtualni-obilazak/
ako idete ovo ljeto na more razmislite . ovo je Split u Hrvatskoj http://odabrano.com/index.php/2024/05/23/split-virtualni-obilazak/
I really loved reading your blog. It was very well authored and easy to understand. Unlike other blogs I have read which are really not that good.Thanks alot! trad goth
I really thank you for the valuable info on this great subject and look forward to more great posts. Thanks a lot for enjoying this beauty article with me. I am appreciating it very much! Looking forward to another great article. Good luck to the author! All the best! online ok.ru video downloader
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Park view city islamabad
This is my first time i visit here. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. From the tons of comments on your articles, I guess I am not the only one having all the enjoyment here! keep up the good work traductor confiable de inglés a español
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! UAE visit visa from Pakistan
Very useful post. This is my first time i visit here. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. Really its great article. Keep it up. gaming vpn
Your writing style is engaging and informative. I always look forward to reading your latest posts. MCCQE
This post resonated with me on a personal level. Your storytelling and real-life examples brought the topic to life. It's not just informative; it's also deeply engaging. I'm looking forward to more thought-provoking content from your blog. курсы английского онлайн для начинающих
It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 카지노 검증업체.COM
It is great, yet take a gander at the data at this address. สล็อตฝากถอนไม่มีขั้นต่ำ
It's a game. Five dollars is free. Try it It's not an easy game ->-> 카지노사이트.com
It is to some degree phenomenal, but then look at the guidance at this treat. concierge doctor
Our high-profile escorts service Panaji are different from sex workers found in red light areas. Escorts In Panaji are hygienic, cute, and well-mannered. Most importantly, our beauties know their job well while providing the sweetest memories of your life. The independent escorts in Panaji follow their job well and deliver standard services. It means you will get highly appreciable services from our beauties. Our ladies won’t compromise on service quality and the satisfaction of clients
This stage version captures the eerie atmosphere of Görbersdorf and immerses drywall and insulation contractors in a tangible and engaging experience that enhances the source material.