“Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji na stronie, analizy jej użytkowania. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, aby uzyskać więcej informacji.”
Preferencje
OdrzućAkceptuj
Privacy Preferences
Niezbędne
Zawsze Aktywne
Te elementy są wymagane, aby umożliwić podstawowe funkcjonowanie strony internetowej.
Analityczne
Te elementy pomagają operatorowi strony zrozumieć, jak działa strona, jak użytkownicy wchodzą z nią w interakcję oraz czy występują jakiekolwiek problemy techniczne.
Odrzuć wszystkie pliki cookieZapisz preferencje
Nie masz konta? Zaloguj sięZarejestruj się
Recenzje
Opinie
Rozmowy
Ludzie
Świat
Felietony
Więcej
KsiążkiVariaNadesłaneBaza teatrówKalendarium
Regiony
Zachodniopomorskie
Wielkopolskie
Warmińsko-mazurskie
Świętokrzyskie
Śląskie
Pomorskie
Podlaskie
Podkarpackie
Opolskie
Mazowieckie
Małopolskie
Łódzkie
Lubuskie
Lubelskie
Kujawsko-pomorskie
Dolnośląskie
LInk do facebooka
Jesteś tutaj:
STRONA GŁÓWNA
Wyniki wyszukiwania

Kim są Oni?

Nowoczesny duch spektaklu oraz oszczędność w zakresie operowania środkami wyrazu sprawdzają się znakomicie w warstwie scenograficznej i akustycznej (elektroniczna muzyka Mateusza Boruszczaka i Dominika Strycharskiego), jednakże w kwestii budowania ról, szczególnie tych należących do głównych bohaterów…

Więcej

Halka w negatywie

Panna Julie. przekład: Mariusz Kalinowski. reżyseria: Anna Skuratowicz. scenografia: Aleksandra Reda. kostiumy: Alicja Skurzyńska. muzyka: Mateusz Boruszczak. światło: Paweł Śmiałek. projekcje: Anna Flaka. układ tańca: Jakub Kordas. obsada: Irmina Liszkowska, Katarzyna Lis, Jakub Kordas. premiera 19.09.2024…

Więcej

Rhythm of My Heart

Muzyka: Mateusz Boruszczak. Asystenci reżysera: Mateusz Karoń, Michał Świechowski. Obsada: Sławomir Grzymkowski, Katarzyna Lis, Ewa Makomaska, Antoni Ostrouch, Maksymilian Rogacki, Wojciech Siwek, Hanna Skarga. Premiera 29 stycznia 2025, Duża Scena.…

Więcej

Światów przenikanie

Bardzo odpowiada mi sposób, w jaki Mateusz postrzega świat. Czyli? Co pociąga cię w takim postrzeganiu świata? Mateusz się do tego nie przyznaje, ale kontynuacja tradycji surrealistycznej i teatru absurdu. Mnie w tradycji XX wieku właśnie te nurty były najbliższe.…

Więcej

Kołonotatnik 64: Nie ze mną te numery

Bo w środku – obok sympatycznego i bezpretensjonalnego tekstu Jacka Cieślaka – znalazłem esej młodego, aczkolwiek wielce obiecującego krytyka Mateusza Węgrzyna.…

Więcej

Pan Kleks w kosmosie

Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. Monika Stolarska.…

Więcej

Nicość nie istnieje?

Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. fot. Klaudyna Schubert.…

Więcej

Mateusz Żurawski - przeglądaj wszystkie artykuły.

Mateusz Żurawski. Mateusz Żurawski. Autor. Ur. 1984 r. Historyk teatru, redaktor, wykładowca; asystent na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza; pracownik Teatru Studio im.…

Więcej

To miasto

Rafał Matusz, Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu. Anna Jazgarska. Author. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, doktor nauk humanistycznych. Referentka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych poświęconych literaturze i kulturze.…

Więcej

Umarli jak żywi, czyli historycy w teatrze

Sekunduje mu przebiegły Ulryko (Mateusz Nowak), a przeszkadza zazdrosna o herszta Fiametta (także Angelika Kujawiak). Autor sztuki postawił na intrygę, stąd liczne zwroty akcji.…

Więcej

Być jak…

(autorem tekstu jest Piotr Wyszomirski, który również współreżyserował monodram Mateusza Deskiewicza) mamy do czynienia z podobnym chwytem. Postać słynnego komika jest tu pretekstem do rozważań na temat kondycji współczesnego aktora.…

Więcej

Profesor Zimbardo na bezludnej wyspie

Mateusz Atman, Aneta Groszyńska, Agnieszka Jakimiak, Scena Robocza w Poznaniu. Piotr Dobrowolski. Author. fot. Maciej Zakrzewski. Poznańska Scena Robocza to miejsce rezydencji teatralnych, przystań artystów offowych, przestrzeń sztuki.…

Więcej

Najnaje szukają pionu

Roztańczona Lalka Sandry Kromer-Gorzelewskiej szuka swego Pajacyka – Mateusza Kowalskiego. A Ptak Agnieszki Kulińskiej, trzepocąc się nad zieloną łąką sceny, próbuje cały świat obćwierkać i zapitpilić.…

Więcej

Legion i każda/y z nas

Żeby nie stracić zmysłów” – pisze Mateusz Pakuła w ostatnim rozdziale „opowieści o umieraniu”. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję. Opowieści przejmującej w swojej prostocie, oszczędnej, a przy tym niezwykle oddziałującej na emocje i wyobraźnię.…

Więcej

„Przestrzenie Sztuki – Taniec” w Bytomiu – kontynuacja i rozwój tradycji tańca w regionie

Rozmowa Hanny Raszewskiej-Kursy z Anną Piotrowską, Karoliną Stanczek-Pucher i Mateuszem Kowalskim. Bytom ma olbrzymią tradycję taneczną. Od dawna działa tu Opera Śląska, w 1991 roku powstał Śląski Teatr Tańca, są szkoły artystyczne. „Przestrzenie Sztuki” są Bytomiowi bardzo potrzebne.‍.…

Więcej

W kontakcie

Mateusz Pakuła, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie. Zuzanna Berendt. Author. Doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, krytyczka teatralna, kuratorka. Publikuje w „Didaskaliach” i „Dialogu”.…

Więcej

Bonobo albo nie bonobo

Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak, Teatr Collegium Nobilium. Dominik Gac. Author. fot. Bartek Warzecha. Spektakl dyplomowy jest od tego, by młodzi aktorzy potwierdzili nabyte w szkole umiejętności i zyskali widzialność – a w perspektywie pracę.…

Więcej

Jak zabić superbohatera?

Eva Rysová i Mateusz Pakuła poszli jednak w inną stronę – biografia byłego prezydenta Czechosłowacji i Republiki Czeskiej zainspirowała ich do stworzenia komedii kryminalnej, obfitującej w wątki fantastyczne i komiksowe. Sztuka. Havel-Man albo Václav Havel i spisek czasoskoczków.…

Więcej

Wanna z węglem

RYLE.metamorfozy. , Piotr Mateusz Wach, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark. Magdalena Figzał-Janikowska. Author. Dla bytomskiego Teatru Rozbark postindustrialny Śląsk to nie tylko miejsce, w którym znajduje się siedziba zespołu, ale też niewyczerpane źródło inspiracji.…

Więcej

Rytuał żałobny

Mateusz Atman zamienił Małą Scenę Teatru Powszechnego w martwy las – spalone, pozbawione liści drzewa, wypełniają całą przestrzeń, w której ulokowani zostali aktorzy i widzowie.…

Więcej

Powagarujmy

Mateusz Pakuła, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Olga Katafiasz. Author. Teatrolożka i filmoznawczyni. Teatrolożka i filmoznawczyni. "Chaos pierwszego poziomu", materiały ogranizatora. To spektakl naukowy, tak przynajmniej zapowiadali przed premierą jego twórcy.…

Więcej

K/110: Dzielenie narodu

Mateusza Pakuły Aborygeni myśleli, że nie można napisać już bardziej absurdalnej, prowokacyjnie „głupiej”, złej, nieudanej sztuki – bez reguł, bez sensu, bez grama powagi – to się niestety mylili.…

Więcej

Robimy chamskie ustawienia

Mateusz Atman: Od kilku lat robimy teatr jako formy arteterapii. Tak było z. Martwą naturą. w warszawskim Teatrze Powszechnym, gdzie tworzyliśmy przestrzeń ujścia dla depresji klimatycznej, czy z.…

Więcej

Długi warkocz

Dlatego pracujący w tartaku Antek (Mateusz Łasowski) dzień za dniem rąbie opasłe woluminy dzieł zebranych twórcy Teatru Laboratorium. Strzępy kartek ścielą się po podłodze i choć książek zawsze szkoda, to scena ta ma w sobie siłę.…

Więcej

Czerep rubaszny

Spektakl Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka oparty na książce Karola Zbyszewskiego oglądałem z rosnącym poczuciem dojmującej aktualności tej opowieści o Polakach, pogubionych pomiędzy dążeniem do modernizacji a zachowaniem tradycji, wciśniętych pomiędzy rosyjsko-niemieckie koła historii, rozpaczliwie…

Więcej

Prze-Rysová-nie

W jaki sposób Mateusz Pakuła wszedł w posiadanie książki wydrukowanej w piętnastu (!) egzemplarzach dla rodziny i przyjaciół autora, niech pozostanie jego tajemnicą. Nie jest to istotne. Ważne, że nie pozostał wobec niej obojętny.…

Więcej

Ja cię takiego nie urodziłam

Kumulacji. , monodramu Mateusza Flisa, od początku, jak przypuszczam, pomyślanego jako mieszczący się w jednej godzinie akademickiej wykład. Taki też ostateczny kształt przybrał dzięki reżyserowi Jackowi Jabrzykowi.…

Więcej

Naturalność liczb

Mateusz Przyłęcki, Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Autorka i współautorka książek i artykułów wydanych w Polsce i za granicą.…

Więcej

Przeciw interpretacji i inne sprzeciwy

Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana. Zuzanna Berendt. Author. Doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, krytyczka teatralna, kuratorka. Publikuje w „Didaskaliach” i „Dialogu”.…

Więcej

Filoktet przyszłości

Twórcy od początku stawiają na kameralność, a poszczególne rozwiązania technologiczne (VR i projekcje video Mateusza Korsaka i Katarzyny Trzewik) są ściśle powiązane z emocjonalnym potencjałem poszczególnych fragmentów.…

Więcej

Second hand drama. O sztukach Mateusza Pakuły

O sztukach Mateusza Pakuły. Second hand drama. O sztukach Mateusza Pakuły. Second hand drama. O sztukach Mateusza Pakuły. Joanna Puzyna-Chojka. Author. Teatrolog, krytyk teatralny, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego (adiunkt w Katedrze Kultury i Sztuki w Instytucie Filologii Polskiej).…

Więcej

Ziemia jest płaska

Mateusz Pakuła, Teatr Animacji w Poznaniu. Joanna Ostrowska. Author. Doktor habilitowana kulturoznawstwa, adiunkt w Zakładzie Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Autorka i współautorka książek i artykułów wydanych w Polsce i za granicą.…

Więcej

Blue is blue

Rafał Matusz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu. Mirosław Kocur. Author. Reżyser teatralny, historyk i teoretyk teatru. Profesor na Uniwersytecie Wrocławskim i w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im.…

Więcej

No to płyniemy

Choreografia Mateusza Pietrzaka, przywołująca obrazy z filmu, chwilami bywała formalna i abstrakcyjna. Artyści dzielnie machali rękami i zginali dłonie w przegubach, nadając scenom silny puls, niczym. basso continuo.…

Więcej

Galop Filmówki

A gdy wkracza szelmowsko uśmiechnięty lokaj Władysław (rewelacyjny Aleksander Rudziński), zaczynają pobrzmiewać akordy wiszącego nad głowami konfliktu, i to na długo zanim galopem na scenę wedrze się Hufnagiel (Mateusz Więcławek).…

Więcej

Opera, polityka, płeć

Choć należy zauważyć, że z premedytacją rezygnuje się tu z podstawowych wyznaczników gatunku: orkiestry (solistom towarzyszy pianista Mateusz Zubik), chóru (zastępują go miksowane przez Rafała Ryterskiego wypowiedzi i komentarze polityków) czy dekoracyjnej oprawy scenograficznej (brak scenografii rekompensuje…

Więcej

Arkadia w kolorze landrynki

Agnieszka Jakimiak, rozszczepiając wraz z dramaturgiem Mateuszem Atmanem fabułę Lema na dwa przeciwstawne prądy, zderzając antyutopię z utopią, przy czym tej drugiej – i tu właśnie widzę najistotniejszą operację dokonaną na tekście wybitnego pisarza i futurologa – przyznając równe prawa, nie redukując…

Więcej

Opowieści z dreszczykiem

Andrzeja Sewruka w Olsztynie swoje umiejętności zaprezentowała piątka młodych aktorów: Natalia Samojlik, Łukasz Dąbrowski, Dawid Dziarkowski, Cezary Łepek, James Malcolm oraz Mateusz Michnikowski.…

Więcej

Lucky Ship we mgle

Otóż, nie opanował losu gromady podróżnych groteskowy kapitan Borkowski w interpretacji Mateusza Kowalskiego. To nie on prowadzi wydarzenia, choć mundurowa kurtka i szykowna czapka dawały mu przewagę w tym rejsie.…

Więcej

Czy chcemy być wolni?

Dziewczyna porusza się niczym w transie, przyciąga uwagę, bo wyraźnie odstaje od siedzących pod ścianą Dodo (Anna Rokita), Pastora (Piotr Mateusz Wach) i Dra Richardsona (Grzegorz Grabowski). Ta trójka jest dziwnie napięta, jakby przygotowywała się do jakiegoś starcia, konfrontacji.…

Więcej

Omęt

Mateusz Bednarkiewicz, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Piotr Dobrowolski. Author. fot. Dawid Stube. Napięcia pomiędzy pamięcią i historią są, w ostatnich latach szczególnie często, tematem budzącym zainteresowanie twórców wielu dziedzin sztuki.…

Więcej

Bajki! Sny! Marzenia! WYOBRAŹNIA!

Na tle tak zaznaczonej Akademii ujawniają się jej mieszkańcy: pan Ambroży Kleks (Krystian Wieczyński), szpak Mateusz (Piotr Kłudka) oraz uczniowie, chłopcy, których imiona rozpoczynają się wyłącznie na literę „A” (Maja Gołębska, Szymon Wierejko, Miłosz Teterycz, Emilia Stelmachowska, Izabela Fadel, Łucja…

Więcej

A. na PPA

Wiktor Rubin próbuje w swoim koncercie-spektaklu ogarnąć zarówno miasto, które ma kłopot z tkanką historyczną, więc i z tożsamością, jak i persony, skojarzone przez reżysera i Mateusza Atmana, współautora scenariusza, z prywatną historią kultowej choroby, czyli z sylwetką prof.…

Więcej

Żółta droga

W pierwszej chwili wydaje się, że do tej szarości i nijakości odnosi się skrajnie minimalistyczna, a jednocześnie wyestetyzowana scenografia Mateusza Mirowskiego. Białe ściany szczelnie zamykają przestrzeń gry, tworząc niewielki pokój bez okien.…

Więcej

Rękopis zagubiony w…Opolu

Nic więc dziwnego, że to właśnie ten temat najbardziej zainteresował twórców opolskiej adaptacji – reżysera Pawła Świątka i współpracującego z nim dramaturga Mateusza Pakułę.…

Więcej

W co się bawić?

W spektaklu Przemysława Jaszczaka gra się z rekwizytami i ze światłem, a przede wszystkim ze zmyślnie wykorzystanym półmrokiem, w którym giną aktorzy, pozwalając, by oczom widzów ukazywały się tylko ich twarze, elementy kostiumów, proste przedmioty (wspaniałe projekty Mateusza Mirowskiego).…

Więcej

Sedno

W telewizji wyjątkowe przedstawienie Mateusza Pakuły. Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję. Przedstawienie wybitne, mądre, okrutne. Joanna Szczepkowska pisze na fejsbuku entuzjastyczną recenzję. Słusznie używa terminu „arcydzieło”.…

Więcej

Po orgii

Ewangeliach synoptycznych, czyli u Mateusza, Marka i Łukasza. Niektórzy twierdzą, że wydarzenie to w ogóle nie miało miejsca, a wzmianka o nim stanowi jedynie przeróbkę znanego motywu z mitów o Dionizosie.…

Więcej

Metafizyka recyclingu

Twórcy przedstawienia według scenariusza Mateusza Górniaka znajdują „slapstickowy” kontekst dla opowiadania Kafki i transformacji Gregora.…

Więcej

Szarzy ludzie, krwawy los

I tu i teraz przypominamy sobie, jak Kozak Semenko (Mateusz Krzyk) był sługą w bogatym polskim domu i jak gospodarz za przywilej tej służby żądał od niego wdzięczności i lojalności. Opowiadamy sobie, jak to jeden Kozak wybrał ukraińską tożsamość, a drugi (Paweł Wolak) – polską, szlachecką.…

Więcej

Teatr z końca świata o końcu świata

Reżyserka-aktorka jest także współautorką (razem z Mateuszem Przyłęckim) adaptacji trzech autobiograficznych utworów prozatorskich pochodzącej z Rumunii Aglaji Veteranyi, które złożyły się na warstwę fabularną i tekstową spektaklu: Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze. , Regał ostatnich tchnień. oraz…

Więcej

Bez ławeczki

Najnowszy spektakl Mateusza Przyłęckiego zrealizowany w białostockim Teatrze Dramatycznym jest dobrym przykładem takiego właśnie myślenia o tym dramacie.…

Więcej

Namiętności po klasycznemu

Nawet ogromny kolejowy przedział w scenie podróży Anny (Daria Sukhorukova) i Wrońskiego (Mateusz Sierant) z Moskwy do Sankt Petersburga, przedstawiony w tej minimalistycznej stylistyce, nie raził.…

Więcej

Teatr wypróbowany

Mateusz Czwartosz jest zaś typem kochanka wyjętym raczej z wiktoriańskich powieści niż ze staropolskiego kufra z widmami. Tak naprawdę, to są trochę obok tego świata wielkich kłótni i wielkich gestów. Nie wbrew, ale właśnie obok.…

Więcej

Totus mundus agit histrionem

Urzekł mnie swoją aktorską niewinnością Mateusz Zilbert jako arystokrata przebrany za sługę. Znam Mateusza z pokazów w Akademii. To bardzo utalentowany artysta. Rozwija się z przedstawienia na przedstawienie. Wystąpił też w przedstawieniu smok, ale tym razem był to wielce nieszczęśliwy stwór.…

Więcej

Bałwan czy spryciarz?

Wehikułem napędzającym spektakl staje się, ponad wszelką wątpliwość, muzyka Mateusza Dębskiego. Stanowi ona tło, łączy poszczególne epizody, pełniąc rolę ważnego elementu kompozycyjnego i to, co najistotniejsze – buduje klimat przedstawienia.…

Więcej

XXX $$$

Fredry w Gnieźnie, 2022), w której Jakimiak do spółki z Mateuszem Atmanem przyglądała się polskiej pornografii w dobie transformacyjnego przełomu. Z kolei grupa Teraz Poliż podejmowała temat fantazji seksualnych w. Lipie w cukrze. w reżyserii Magdy Szpecht (2020).…

Więcej

Sztuka czytania (dramatu współczesnego)

Oczywistym przykładem tej nadobecności tworzywa językowego są spektakle realizowane na podstawie sztuk Pawła Demirskiego, Doroty Masłowskiej czy Mateusza Pakuły, gdzie postaci przypominają często monologujące figury, swoiste maszyny tekstualne, wypluwające słowa ze ścieku zmediatyzowanej „(nie)świadomości…

Więcej

Blask gwiazdy Grzegorzewski

Praca Ewy Bułhak i Mateusza Żurawskiego jest w pewnym sensie takim właśnie przypominaniem tego światła. Czekamy na następne boxy zawierające zapisy innych wielkich przedstawień Grzegorzewskiego. Na razie mamy pierwszy. W pięciu książkach, będących zarazem albumami, przypomniano.…

Więcej

Kosmici chcą miłości

Mateusz Pakuła, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu. Magda Piekarska. Author. fot. Łukasz Giza. Kosmiczną love story zapisaną na odwrocie pocztówki od Ziemian dla mieszkańców dalekich planet Mateusz Pakuła doprawia dawką absurdalnego poczucia humoru.…

Więcej
Bądź na bieżąco, dołącz do naszego newslettera
Dołączając akceptujesz naszą politykę prywatności oraz warunki korzystania z portalu zawarte w regulaminie.
Dziękujemy!
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie.
Przeczytaj
Świat
Nadesłane
Książki
Varia
Felietony
Historia teatru
Ludzie
Rozmowy
Opinie
Recenzje
Inne
Biblioteka RedakcjaPatronatyWspółpracaSzkołaKontakt
Znajdziesz nas też tu:
Facebook
Projekt „Ogólnopolski portal Teatralny.pl” jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programów MKiDN, priorytet TEATR
Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Logo Krajowego planu odbudowy.Flaga Polski z tekstem Rzeczpospolita Polska.Logo Uni Europejskiej. Z tekstem: sfinansowane przez Unię Europejską. NextGenerationEU.
Powered by malto.digital
© 2024 wszelkie prawa zastrzeżone teatralny.pl
Regulamin
Ustawienia Cookies