AKCEPTUJĘ
  • Strona używa plików cookies, korzystanie z niej oznacza, że pliki te zostaną zamieszczone na Twoim urządzeniu. więcej »

POSTPOLSKA

Fot. Pola Amber  

0.
Skończyłem historię filozofii na Akademii Teologii Katolickiej i mimo namawianek profesorów, żebym dalej drążył metafizyczne problemy, zająłem się praktyką – młodymi narkomanami. To było dużo bardziej wymierne i sprawdzalne niż istota bytu. Ktoś walczył i się ratował, a ktoś przestawał walczyć i tonął. Teatr przyszedł jako wypadkowa metafizyki i praktyki.

Ponieważ piękny już byłem, bogaty nigdy specjalnie być nie chciałem, sławny już nie będę, zostaje mi na koniec starać się być mądrym, co, cholera, jest z tych wszystkich rzeczy najtrudniejsze. Właściwie więcej niż połowę mojego świadomego życia poświęcam drobnym usługom w naprawianiu świata i ludzi. Ten zakład drobnych usług dla ludności zawsze był pełen dziwaków i przyjaciół, dlatego może moja matka namawiała mnie, żebym został księdzem albo przynajmniej leśniczym. Wyszło, jak wyszło – najpierw zostałem hipisem, a potem spotkałem Grotowskiego.

Ale żeby coś naprawić, trzeba to najpierw przecież spróbować zrozumieć.

1.
Nie będę pisał o Klątwie. Nie tylko dlatego, że nie widziałem tego spektaklu (chociaż okazuje się, że nie jest to żadne przeciwwskazanie), ale dlatego, że wszyscy o nim piszą. Warto natomiast śledzić, co z polskim teatrem będzie się działo po Klątwie.

Zdumiewa mnie jeden szczegół w narracji wokół tego spektaklu. Aktorzy i dyrektor teatru tłumaczą w jednym z wywiadów, że to, co się dzieje na scenie, to fikcja, że to się nie dzieje naprawdę. Czegoś takiego jeszcze nigdy nie słyszałem. Zawsze myślałem, że największe spektakle w teatrze to te, które dzieją się naprawdę. Na szczęście w zupełnie innym wywiadzie Frljić mówi: „nie ma tu naddatku w postaci fikcji, porzucamy całkowicie fikcję”. Odetchnąłem.

2.
Rzeczywistość społeczna i polityczna dzisiaj ulega gwałtownej teatralizacji. Wygrywa lepszy reżyser, czyli ten, który potrafi zagrać emocjami i mediami jednocześnie; przegrywa zaś ten, który odwołuje się do rozumu, rozsądku i wielogłosu w debacie. Przynajmniej w Polsce. Nie potrzebujemy debat, potrzebujemy się napieprzać. To nam daje siłę, klarowność i cel. Od siedemdziesięciu lat nie ma wojny, więc zróbmy sobie chociaż domową. Wydarzenia, szczególnie te duże i ryzykowne, wymagają jednak strategii i dobrze przygotowanych scenariuszy, a sama rzeczywistość przynosi zaskakujące zwroty akcji i nieprzewidziane pointy jak w prawdziwym teatrze. I nie mówię tu o gwałtownym wzroście znaczenia teatru w naszym kraju, o wywołaniu przez teatr publicznej dysputy o sztuce, kulturze, wolności słowa i religii z udziałem Teatru Polskiego z Wrocławia, Teatru Powszechnego z Warszawy czy serialu Artyści, ale to naprawdę ich zasługa, że w serwisach informacyjnych po latach znowu pojawia się teatr. Żaden koncert ani wystawa nie ma dziś tyle miejsca w zbiorowej świadomości Polaków. Niestety nie znaczy to, że wszyscy zaczną teraz chodzić do teatru. Dużo częściej na pewno pójdą pod teatr.

3.
Chciałbym jednak mówić tutaj o czymś innym, za Dariuszem Kosińskim, choć trochę niestety mniej błyskotliwie – o teatralizacji wydarzeń społecznych i politycznych w naszym kraju. O tym, jak ich złe scenariusze prowadzą do klapy, a dobre kumulują społeczne energie tak, że stają się one skuteczne. Na przykład – czyż to nie jest genialne? – po sromotnej klęsce w Brukseli (27 do 1) prezes z całą ekipą rządową wita z kwiatami na lotnisku panią premier jak bohaterkę, jakby zdobyła złoty medal w lotach narciarskich w Trondheim. Trzeba być niezłym reżyserem, żeby coś takiego zainscenizować.

Po drugiej stronie niestety nie ma tak dobrej reżyserii. Byłem w grudniu pod Sejmem dwukrotnie i uczestniczyłem w tym, co się tam działo. Opozycja przegrała, bo nie miała ani reżysera, ani scenariusza czy choćby kilku alternatywnych scenariuszy. Pod Sejm przyszło naprawdę dużo ludzi, wszyscy z pogodą ducha, ciekawością i oczekiwaniem – po nadzieję. Była to naprawdę fajna część Warszawy, dobrze zorganizowana, z jedzeniem i koksownikami. Nikt, wbrew pozorom, nie oczekiwał rewolucji i rozlewu krwi.

Pod Sejmem – spokój i radość, w środku Sejmu – spokój i nudy. Mój przyjaciel reżyser próbował zebrać i ożywić ludzi, przejmując megafon i wywołując do skandowania przedstawicieli poszczególnych miast. Na moment się udało. Posłowie i działacze, którzy wychodzili do nas i przemawiali, mówili to, co wszyscy i tak wiedzieli. Miało to niestety znamiona użalania się nad sobą, a nie klarownej strategii. Naprawdę dawno nie widziałem w jednym miejscu tyle inteligentnych twarzy i uśmiechających się do siebie ludzi. Nikt nie wyglądał, jakby mu wyrwano koryto spod ryja. Wszyscy byli piękni i zdecydowanie spod znaku Franciszka, a nie Rydzyka. Nawet pojedynczy ONR-owcy po krótkich próbach ingerencji jedli w końcu bigos i deklarowali pozostanie na pikiecie do rana. Policjanci nie zamierzali nikogo ani pałować, ani zamykać, byle nie przełazić im na teren Sejmu. Puszczanie nagrań Kaczmarskiego do tego obrazka było jednak nieadekwatne i trochę żenujące.


4.
Jestem z Żoliborza, a w czasach mojej młodości cały Żoliborz czytał Muminki. Jak pamiętacie, gdy zapowiadała się bardzo niebezpieczna przygoda, Mama Muminka przygotowywała na drogę kanapki i sok. Stąd musiał się wziąć pogląd prezesa, że zarządzenie o przygotowaniu w Sejmie dużej ilości kanapek na 16 grudnia świadczy o tym, że planowany jest pucz. Nie pomogły tłumaczenia, że o kanapki postarał się sam marszałek. Skończyło się inaczej niż u Muminków – nijako. Innym razem zdarzyło się to niereżyserowane wydarzenie teatralne na imprezie Super Ekspresu – idiotycznie ubrana, a właściwie nieubrana, Doda częstuje Prezydenta RP ciasteczkiem, po czym odwraca się i pokazuje mu (i wszystkim, którzy tam byli) goły tyłek. Żenującą sytuację próbuje później wytłumaczyć czołowy polski satyryk, mówiąc, że zdesperowana artystka chciała pokazać głowie państwa i nam wszystkim, że Polska podzielona jest co prawda na pół, ale że jest to nadal jedna Polska. Właściwie zgadzam się co do treści, tylko co do formy nie do końca.

Wracając pod Sejm drugi raz, w wigilię Bożego Narodzenia, gdy jedna część mojej rodziny poszła na pasterkę, a druga właśnie pod Sejm, chciałem już naprawdę wiedzieć, jaki ma być scenariusz tej wojny polsko-polskiej, kto go pisze i o co chodzi przynajmniej tej zbuntowanej stronie. Może trafiłem na zły moment lub sterczałem tam zbyt krótko, ale scenariusza nie było i ludzie, którzy marzli całą noc, nie dostali nic poza gorącą zupą, serdecznymi życzeniami i tym, co dali sobie nawzajem. Posłowie i politycy nie zauważyli, że przyszli ludzie inteligentni, żeby usłyszeć jakiś program, mądrą zapowiedź zmiany i reakcji; że przyszli, żeby ich wesprzeć i upewnić się, że liderzy opozycji mają jakąś strategię poza okupowaną mównicą i nie dadzą się wystrychnąć na dudka. Miałem nieodparte wrażenie, że politycy nie zauważyli, iż w miarę elegancka gra w krykieta na równo przystrzyżonej zielonej trawie została bez uprzedzenia zamieniona przez przeciwną drużynę na ostry hokej na lodzie. Tymczasem „nasi”, zamiast zakładać łyżwy i ochraniacze i zapylać na drugą bramkę, stoją w narożniku, trzymają się za głowę i pocierają obolałe miejsca po obijającym ich twardym krążku. To czas ostrych graczy, a nie dywagacji i analiz utraconych bramek. W tym meczu nie ma sędziów, reguły gry narzuca silniejszy.

5.
Postmodernizm, ponowczesność, posthumanizm, postdramatyczny teatr i ostatnio postprawda (coś pomiędzy Tischnerowską tyżprawdą a gównoprawdą). „Post” brzmi jak czkawka po czymś – to myślenie do tyłu. Teraz w naszym społecznym myśleniu powinno się ugruntować nowe słowo: „postniepodległość”. To taka niepodległość, o którą się walczy w niepodległym państwie z wrogami niepodległości, czyli tymi wszystkimi, którzy o tę niepodległość nie chcą akurat walczyć, uważając prostacko, że ona sobie już jest, jakby całe credo naszego narodu zawarte w pierwszych słowach naszego hymnu było nagle nieaktualne. Każdorazowo śpiewając te słowa, musimy pamiętać, że póki my żyjemy, to nie zginęła. A potem słyszymy, że ginie i może w każdej chwili całkiem zginąć, jeżeli nie będziemy o nią walczyć. Z kim? Z tymi, którzy patrzą do przodu i zapominają o historii, a bardziej jeszcze o cieniach przodków i przegranych bohaterach. Z tymi najbardziej niebezpiecznymi, którzy chcą być obywatelami świata i których najtrudniej zidentyfikować, bo twierdzą przebiegle, że są Polską i to niepodległą! A niepodległość jest jedna, święta i nieskalana jak Matka Boska, tylko bardziej cierpiąca. 


To nie sarkazm, ale próba zrozumienia prawdziwego sensu naszej martyrologii, ciągłego rozkopywania grobów i chwały dla wszystkich przegranych. Ciągle – siedemdziesiąt lat po wojnie i trzydzieści po komunie – o jedynym w naszych dziejach wygranym polskim powstaniu, Powstaniu Wielkopolskim, nie mówi się prawie nic, za to wszystkie przegrane powstania: warszawskie, styczniowe, listopadowe są podawane jako wzór patriotyzmu i czczone. My jako naród, żeby żyć w chwale i blasku zabitych bohaterów, musimy przegrywać. Każda wygrana śmierdzi korupcją, zdradą, układem i spiskiem. Nieskazitelni są tylko zabici. I dlatego musimy ich co jakiś czas wygrzebywać i znowu czcić.

6.
Mój przyjaciel filozof, z którym przygotowujemy książkę o ukrytych, zapisanych w ciele pierwotnych wzorcach kultury, powiedział niedawno, że żyjemy między historyczną amnezją aplikowaną przez ostatnie lata a apoteozą przeszłości kreowaną obecnie – jedno powoduje niewiedzę, skąd jesteśmy, drugie narzuca narodowe ceremonie i religijny kult przodków. Kwintesencją haseł poprzednich przewodników narodu było wezwanie: „wybierz przyszłość”, co oznaczało: „zostawmy całą przeszłość za nami” (tak wygrał wybory prezydenckie Aleksander Kwaśniewski). Amnezja spowodowała repulsję z nieracjonalną nadwyżką narodowych resentymentów, co powoduje, że czynimy z historii narodu sanktuarium, nie zadając pytań, tylko odczytując apele i pochylając głęboko głowy.

7.
W Dzień Zaduszny w całej Polsce płoną wzgórza wokół miast i miasteczek. Namawiam każdego, kto chce coś zrozumieć z tego kraju, na podróż po Polsce tej nocy. Płoną wszystkie cmentarze i łuny z daleka w ciemnym i martwym krajobrazie nocy wskazują miejsca życia. Czy jest inny kraj, gdzie kult zmarłych ma taką moc przywoływania? To jedna z ostatnich rzeczy, która nas naprawdę łączy. WSZYSTKICH – wierzących, gejów, liberałów, faszystów i cyklistów. To nie jest święto kościelne ani państwowe. Ludzie po prostu czują, że muszą tam chodzić właśnie tego dnia. Niektórzy muszą coś dalej grzebać lub rozgrzebywać, inni zapalają tylko znicz lub kładą kwiaty. Ktoś przynosi jedzenie, inny – wódkę. Nikt nie pyta: a kiedy ja?

8.
Ja sam chętnie oddałbym życie za ten kraj, ale po pierwsze stan zdrowia nie pozwala mi na walkę, po drugie wolałbym to robić jakoś po cichu, bo te wszystkie głośne i tłumne wyznania miłości do Ojczyzny brzmią najczęściej jak wezwania do nienawiści do bliźniego. Jak się kogoś bardzo kocha, to się o tym nie mówi tak głośno, chyba że testuje się własne muskuły i maskuje własne frustracje.

24-03-2017

skomentuj

Aby potwierdzić, że nie jesteś robotem, wpisz wynik działania:
trzy plus dziesięć jako liczbę:
komentarze (21)
  • Użytkownik niezalogowany Aurika Stone
    Aurika Stone 2024-11-02   15:10:01
    Cytuj

    Zostałem wciągnięty w Twój artykuł od pierwszego zdania i przykuł on moją uwagę bez wysiłku. Twój głos jest ciepły i wciągający, dzięki czemu nawet najbardziej skomplikowane szczegóły wydają się proste i przystępne. Czułem się tak, jakbyś prowadził mnie przez każdy punkt z cierpliwością i życzliwością. https://whopper-clicker.com

  • Użytkownik niezalogowany Jessie Key
    Jessie Key 2024-10-15   10:43:41
    Cytuj

    The contrast between theatricality and reality emphasizes the role of theater not just as entertainment, but as a critical world of goo space for societal reflection and discussion.

  • Użytkownik niezalogowany antony
    antony 2024-10-08   04:17:30
    Cytuj

    google --- BBCODE --- [URL=https://google.com/]google[/URL] [url=https://google.com/]google[/url] [google](https://google.com/)

  • Użytkownik niezalogowany Todgreen
    Todgreen 2024-09-07   09:11:34
    Cytuj

    When you are wondering what game to play for fun and entertainment, I recommend you try the eggy car game once, it is really interesting and funny. Let's explore happily.

  • Użytkownik niezalogowany Amelia Hughes
    Amelia Hughes 2024-08-17   15:48:33
    Cytuj

    Players must develop a rudimentary planet into a vibrant ecosystem. In earth clicker, clicking is key to gathering resources, which are crucial for unlocking upgrades and expanding the planet’s features.

  • Użytkownik niezalogowany sara jane
    sara jane 2024-07-26   04:29:35
    Cytuj

    I deeply value your thoughtful evaluation of my request and your willingness to offer any aid you are able to provide. We value your thoughtful recommendations. hurdle game

  • Użytkownik niezalogowany Fesicop1
    Fesicop1 2024-07-16   05:29:46
    Cytuj

    Many of our papa's games can now be played without flash. They are some of the most exciting management games you can find anywhere.

  • Użytkownik niezalogowany Ronald
    Ronald 2024-04-28   05:32:57
    Cytuj

    A good and quality article, papa's games are always a perfect choice for everyone. Join in the entertainment with many of the best and most interesting games.

  • 2024-04-25   00:27:04
    Cytuj

    This article provides an insightful reflection on contemporary Polish culture. Speaking of engaging experiences, have you ever tried Slope game? It's a captivating game where you control a ball through a series of challenging slopes, testing your agility and reflexes. It's an addictive adventure that promises excitement at every turn.

  • Użytkownik niezalogowany Joy Marry
    Joy Marry 2023-10-07   06:14:56
    Cytuj

    heardle is a game developed from the original game Wordle. Players will be immersed in the melodies of songs and guess which song it is. Come challenge with us

  • Użytkownik niezalogowany Victor Patrick
    Victor Patrick 2023-06-07   09:17:23
    Cytuj

    Twoje spostrzeżenia skupiają się na atmosferze i organizacji zgromadzenia, oraz na tym, jak teatralizacja wydarzeń może wpływać na efektywność i odbiór protestów społecznych. tunnel rush 2

  • Użytkownik niezalogowany laura
    laura 2023-05-09   11:23:05
    Cytuj

    Autor odnosi się do swojego wykształcenia filozoficznego i decyzji podjętej po jego ukończeniu, melon playground aby pracować z ludźmi w praktyczny sposób, zamiast zajmować się abstrakcyjnymi kwestiami metafizycznymi.

  • Użytkownik niezalogowany Emma Orabelle
    Emma Orabelle 2023-04-21   09:00:44
    Cytuj

    Mimo wszystko, autor uważa, że teatr jest niezbędny dla naszej kultury i społeczeństwa, ponieważ pozwala nam zrozumieć rzeczywistość i poruszać problemy, które w inny sposób mogłyby pozostać niewidoczne. exhibit of sorrows

  • Użytkownik niezalogowany lilysmith9896
    lilysmith9896 2023-04-19   05:00:19
    Cytuj

    Foodies will like playing the word-guessing game known as phoodle. Find a term with five letters that has something to do with food in no more than six tries. It's similar to Wordle, but only for the culinary domain.

  • 2023-04-03   06:57:00
    Cytuj

    Not only was your post informative, but it was also thought-provoking and provided valuable insights on the topic at hand. Your thorough research and attention to detail were evident and added a great deal of incredibox credibility to your arguments.

  • Użytkownik niezalogowany Anna Eva
    Anna Eva 2023-01-30   04:24:32
    Cytuj

    Aby wzmocnić elitę kulturową, która może utrzymać swoją pionowość, zwłaszcza poprzez spójność klanów, dokonano pewnych zmian, mapquest directions choć niewystarczających.

  • Użytkownik niezalogowany Paweł   Kwiek
    Paweł Kwiek 2017-03-30   01:52:36
    Cytuj

    Tomku troszeczkę inaczej ale całym sercem jestem z tobą. Paweł Kwiek.

  • Użytkownik niezalogowany TOMASZ BORKOWY
    TOMASZ BORKOWY 2017-03-25   20:30:54
    Cytuj

    To następny bardzo dobry i głęboki tekst. Gratuluję Panie Tomaszu i dziękuję za światłe słowa. Pozdrawiam z Edynburga Tomek Borkowy

  • Użytkownik niezalogowany
    2017-03-24   19:45:34
    Cytuj

    "Aktorzy i dyrektor teatru tłumaczą w jednym z wywiadów, że to, co się dzieje na scenie, to fikcja, że to się nie dzieje naprawdę. Czegoś takiego jeszcze nigdy nie słyszałem. Zawsze myślałem, że największe spektakle w teatrze to te, które dzieją się naprawdę. Na szczęście w zupełnie innym wywiadzie Frljić mówi: „nie ma tu naddatku w postaci fikcji, porzucamy całkowicie fikcję”. Odetchnąłem". Zawsze wiedziałem, Tomek, że Cię lubię i dziś wiem dlaczego. Obaj jesteśmy z tych, co odróżniają bitych od bijących, nieprawdaż? Przydałaby się jeszcze szczepionka na heglowskie "ugryzienie", bo nie powiem na esemesy od Grasia. Drogi Tomku, opisałeś rzeczywistość nieistniejącą, a czy "od żłobu", czy naruszonego interesu, by "było tak jak było" pozostawiam Twojej dociekliwości... Ładne twarze, powiadasz? A nie telewizyjne? Jak to mówią: przebudzenia. Wszystkiego najlepszego

  • Użytkownik niezalogowany pokopana
    pokopana 2017-03-24   17:32:13
    Cytuj

    Do redakcji teatralny.pl. Fatalna jest konstrukcja waszego forum dyskusyjnego. Nie można sformatować posta, bo wszystko wrzuca pisane jednym ciągiem (nie można wstawić entera). Wygląda to fatalnie. Proszę poprawić!

  • Użytkownik niezalogowany pokopana
    pokopana 2017-03-24   17:30:55
    Cytuj

    3= Kolego Rodowicz, felieton nie polega na tym, że piszemy o wszystkim i o niczym. Mydło i powidło. Proszę na drugi raz wybrać jeden temat i się na nim skupić. Proszę zobaczyć jak Kopka celnie ostatnio kopnął (a przecież też jest o Polsce).