Więcej niż życie. , zdjęcia Krzysztof Bieliński oraz Jacek Poremba, Ilona Sochorová, Hana Smejkalová, Iza Grzybowska; teksty Małgorzata Dziewulska; wywiad Kuba Mikurda; przekład Adam Zdrodowski, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa, 2015. Aleksandra Rembowska. Author. Album. Treliński.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Po blisko czterdziestu latach Diabły z Loudun Krzysztofa Pendereckiego wróciły na scenę warszawskiego Teatru Wielkiego.…
Krzysztof Bieliński. Można zgodzić się z głosami, że Absolwent w reż. Jakuba Krofty jest po prostu o miłości. A komedie romantyczne mają ogromną i życzliwą widownię.…
Krzysztof Bieliński. Muszę przyznać, że na scenie Teatru Studio tekst Masłowskiej nabiera nieco miąższości. Ale tylko trochę, tyle, ile wynosi różnica między planszą storyboardu a zainscenizowaną i odegraną scenką.…
Krzysztof Bieliński.…
Mariusz Bieliński. Author. Fot. Karol Budrewicz. - Opowiedz teatrzyk. No proszę.- A o czym tym razem?- O paście do zębów.- A pamiętasz, jak się pomyliłem i na twoją szczoteczkę nałożyłem pastę dla dorosłych?- I mnie szczypało.- …Były dwie pasty.…
Krzysztof Bieliński. 1.W Ślubach panieńskich pachniało ogórkami. Klara i Aniela, siedząc przy wielkim drewnianym stole, pomagały pani Dobrójskiej wkładać je wraz z czosnkiem do słoików, a zapach ten przenikał do pierwszych rzędów widowni.…
Krzysztof Jasiński, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. Krzysztof Bieliński.…
Krzysztof Bieliński. Dlaczego Wawrzyniec Kostrzewski sięgnął po Króla Leara? W programie do spektaklu tłumaczy swój koncept: „W postapokaliptycznej świątyni ma miejsce koniec świata, jaki znamy – do gołej ziemi, do ostatniej ofiary”.…
Krzysztof Bieliński. Dwie dekady temu na deskach Teatru Powszechnego ustawiono wielki, ciężki fotel zdobiony wzorzystą draperią. Padający na niego snop światła wyodrębniał go z czarnej przestrzeni sceny. W mężczyźnie, który wkrótce zasiadł w fotelu, trudno było rozpoznać Janusza Gajosa.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. fot. Krzysztof Bieliński. Premiera opery współczesnego kompozytora na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej to rzadki przypadek. Ślepy tor Krzysztofa Meyera został tu wystawiony z okazji przypadających w tym roku osiemdziesiątych urodzin kompozytora.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej miała miejsce kolejna premiera sezonu, nietypowa, bo zestawiona z dwóch oper – Jolanty Piotra Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Béli Bartóka.…
Krzysztof Bieliński. Harper w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, podobnie jak sam dramat Simona Stephensa, to rodzaj układanki rozłożonej w czasie: im dłużej patrzymy, tym więcej zaczyna do siebie pasować.…
Krzysztof Bieliński. Film Baby Doll Tennessee Williamsa i Elii Kazana z 1956 roku wywołał w swoim czasie skandal i oburzenie konserwatywnej części publiczności. Mimo nazwisk słynnych twórców obraz nie spotkał się też z pochlebnymi opiniami krytyków.…
Krzysztof Bieliński. Straszny dwór w reżyserii Davida Pountneya to raczej próba przemiany naszego sposobu postrzegania dzieła Moniuszki niż odkrycie jakiejś szczególnej złożoności samego utworu.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Moby Dick – nowa opera Eugeniusza Knapika – doczekała się premiery na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. To zarazem pierwsza z czterech oper tego kompozytora, która znalazła się w repertuarze stołecznej opery.…
Krzysztof Bieliński. Wariacje enigmatyczne to partytura dla dwóch pierwszorzędnych aktorów. Nie bez powodu tytuł dramatu odsyła do dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Williama Elgara.…
Krzysztof Bieliński. Późnym wieczorem w niedzielę 17 maja zakończyły się XXVI Gliwickie Spotkania Teatralne.…
Krzysztof Bieliński. Kiedy wychodzę z Teatru Dramatycznego po obejrzeniu musicalu Człowiek z La Manchy, niektóre piosenki uparcie się mnie trzymają. Mocno wpadają w ucho, a ich słowa zostają w głowie.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Przedstawienie to jest z kilku powodów wyjątkowe.…
Krzysztof Bieliński. Łukasz Simlat, ubrany w dżinsy i szarą kangurkę, ozdobioną (między innymi) napisem-skrótowcem przynależnym sportowcom reprezentującym Japonię, siedzi na brzydkim fotelu i, cokolwiek onieśmielony, czeka na widownię jak na księdza po kolędzie.…
Krzysztof Bieliński. O bohaterze spektaklu Radosława Rychcika Utalentowany pan Ripley w Teatrze Studio wiemy niewiele. Gdy spotykamy go po raz pierwszy, pisze na maszynie w swoim pokoju. Wydaje się trochę nerwowy, boi się tych, którzy pukają do drzwi i chcą zakłócić spokój.…
Krzysztof Bieliński. Michałowi Zadarze łatwiej dogadać się z Bertoltem Brechtem niż z polskim romantyzmem. Prosty przekaz, zero metafizyki i potencjał dosadnej spektakularności – wszystko to najwyraźniej odpowiada „pierwszemu inscenizatorowi Dziadów bez skreśleń”.…
Krzysztof Bieliński. Foyer Teatru Studio. Kilka rzędów krzeseł stojących w głębi zwrócono w stronę marmurowej balustrady schodów, przed którą – w prześwicie między kolumnami – siedział mężczyzna i przygrywał na wiolonczeli. Białe kolumny i ogromne żyrandole starczyły za całą dekorację.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. fot. Krzysztof Bieliński. „Trudno jest ujarzmić Carmen” – przyznaje Andrzej Chyra, który podjął się niełatwego zadania wyreżyserowania słynnej opery Bizeta w Operze Narodowej.…
Krzysztof Bieliński. Prapremierowe przedstawienie Iwony, księżniczki Burgunda – zdaniem Konstantego Puzyny, jednego z inicjatorów przedsięwzięcia – „przeszło po problematyce Gombrowicza trochę poślizgiem”.…
Krzysztof Bieliński. Ewa Błaszczyk maluje portret Oriany Fallaci niemal wyłącznie za pomocą słów.…
Krzysztof Bieliński. Sądzę, że po Końcu świata w Breslau wspominany ostatnio w mediach duch Grotowskiego cierpi katusze, a Kazimierz Braun zgrzyta zębami.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. fot. Krzysztof Bieliński.…
Krzysztof Bieliński. Sonata Belzebuba w reżyserii Radka Stępnia jest ostatnią z premier zaprogramowanych jeszcze przez Marcina Hycnara, poprzedniego dyrektora łódzkiego Teatru im. Stefana Jaracza.…
Krzysztof Bieliński. W drugiej połowie lat 70. jeszcze jako student politechniki, wracałem wieczorem z zajęć podziemnym przejściem pod wrocławskim Dworcem Głównym i przypadkiem zauważyłem na ścianie kartkę z odręcznym, chyba, napisem: „Zielnik, Scena Plastyczna, Instytut Pedagogiki, ulica Dawida”.…
Krzysztof Bieliński. W góralskich prognozach pogody jedno się nie zmienia: zapewnienie, że na Podhalu na pewno zaraz sakramencko nawieje śniegu.…
Krzysztof Bieliński. W La Bohème na scenie Opery Narodowej Barbara Wysocka od początku akcentuje przede wszystkim pesymistyczne tony dzieła Giacoma Pucciniego.…
Krzysztof Bieliński. Beztroskie, wygodne życie, imprezy, intrygi, zdrady, wytworne kreacje, maskarady, walc i szampan – to esencja Zemsty nietoperza Johanna Straussa. W Teatrze Narodowym aktorzy znakomicie odnajdują się w konwencji operetki, ale też zręcznie się nią bawią.…
Krzysztof Bieliński. Charyzmatyczny Mickiewicz-wampir z brawurowej powieści Grzegorza Uzdańskiego od niedawna krąży po warszawskim Teatrze Syrena ku uciesze widzów tej sceny i wielbicieli lokalnych historii z dreszczykiem.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Opera Thomasa Adèsa, wystawiona po raz pierwszy na festiwalu w Cheltenham w roku 1995, od razu zyskała taki rozgłos, że stała się przedmiotem pożądania licznych teatrów na całym świecie.…
Krzysztof Prus, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi. Piotr Olkusz. Author. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. Pracownik Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, redaktor miesięcznika „Dialog”. fot. Krzysztof Bieliński. Do pisania tej recenzji siadałem wielokrotnie.…
Krzysztof Bieliński. „Can you feel the love tonight?” – śpiewa pod koniec spektaklu Pan Młody w najnowszej wersji Wesela według Wyspiańskiego. No cóż, sorry, ale muszę odpowiedzieć: „No, I can’t”. Zdecydowanie nie czuję żadnej love do tego, co zobaczyłem w opolskim teatrze.…
Krzysztof Bieliński. Po co dziś wystawiać Śnieg Stanisława Przybyszewskiego? Przed spektaklem z recenzenckiego obowiązku zaglądam do tekstu. Czytam, ale idzie mi jak po grudzie. Najbardziej razi pretensjonalny język dramatu. Zachodzę w głowę, jak aktorzy sobie z nim poradzą?…
Krzysztof Bieliński. „Był późny wieczór, kiedy K. przybył. Wieś leżała pod głębokim śniegiem. Góry zamkowej nie było wcale widać, otoczyły ją mgły i mrok, nawet najsłabsze światełko nie zdradzało obecności wielkiego zamku”.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Dlaczego właśnie Maria Stuart?…
Krzysztof Bieliński. „Zmiłujcie się – pisał Gogol do Puszkina – dajcie jakąkolwiek fabułę, jakąkolwiek bądź, śmieszną czy nieśmieszną, ale czysto rosyjską anegdotę”.…
Krzysztof Bieliński. Alicja w krainie czarów od chwili publikacji jest jednym z evergreenów, obowiązkowa pozycja księgozbioru najmłodszych czytelników. Jeśli jednak wczytać się w nią nieco wnikliwiej – szybko okaże się rzeczą zgoła nie dla dzieci.…
Krzysztof Bieliński. Historia premiery Palcu Bohaterów w Burgtheater jest znana doskonale nie tylko widzom nad Dunajem – może także dlatego, że często opowiadana jest w formie teatralnej anegdoty, choć jest to przecież opowieść dość paskudna.…
Krzysztof Bieliński. W Burzy Pawła Miśkiewicza Prospero nie jest centralną figurą spektaklu, wszystkowiedzącym magiem, rozdającym karty pozostałym postaciom. Prospero Radziwiłowicza jest powściągliwy i milczący, a punkt ciężkości zostaje przesunięty na pozostałych bohaterów.…
Krzysztof Bieliński. Jeśli o dramatyzmie opery jako gatunku decyduje splot muzyki, namiętności i fatalizmu to La Forza del destino Verdiego jest tą, w której elementy te oddziałują na widza z podwójną siłą.…
Krzysztof Bieliński. Złota skała. Opowieść o Robercie Brylewskim z Teatrgalerii Studio to szczere i proste zdarzenie teatralne, wyrosłe z fascynacji jego twórcy, Grzegorza Laszuka, punk rockiem i polską kulturą alternatywną.…
Krzysztof Bieliński. Mam nadzieję, że u Olgi Tokarczuk jest ta opowieść. Że jej teraz nie wymyślam i że jej sobie nie dopowiedziałem. Szykowanie się na wyprawę po Europie Zachodniej w głębokim Peerelu. Z konserwami, by mieć co jeść, z namiotem na dachu niepewnego samochodu z tej strony muru.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Zarówno tytuł ostatniej premiery, która pojawiła się na afiszu Teatru Wielkiego, jak i nazwisko jej kompozytora, mogły być dla przeciętnych bywalców opery niespodzianką.…
Krzysztof Bieliński. 1.Powieść Doris Lessing wciąga z tych samych powodów, dla których tak chętnie towarzyszymy samotności Robinsona Crusoe. Oto stajemy się świadkami (a z czasem kibicami) mozolnego organizowania schronienia, a potem rozbudowy gospodarstwa, innymi słowy: ustanawiania świata.…
Krzysztof Teodorowicz. Author. Fot. Krzysztof Bieliński. Od miesięcy z wielkim zaciekawieniem oczekiwałem tej premiery, bo Wilhelm Tell Gioacchina Rossiniego to opera wyjątkowa – ostatnia w dorobku tego niezwykle płodnego twórcy.…
Krzysztof Bieliński. Wieczór Trzech Króli w Teatrze Narodowym został pomyślany tak, żeby widzowie dobrze się bawili. Rzecz jasna, Piotr Cieplak serwuje nam inteligentną, błyskotliwą i nakłaniającą do refleksji rozrywkę.…
Krzysztof Bieliński. Berliński Alexanderplatz, wokół którego koncentruje się akcja modernistycznej powieści Alfreda Döblina, jawi się jako synonim wielkomiejskiego życia w latach dwudziestych ubiegłego wieku. To miejsce kusi, wciąga, pochłania.…
Krzysztof Bieliński. W trakcie oglądania spektaklu Wzrusz moje serce w Teatrze Ateneum nie dawała mi spokoju jedna myśl. Dramat Hanocha Levina, po który sięgnął Artur Tyszkiewicz, wydaje się piekielnie trudny do grania dla aktorów.…
Krzysztof Bieliński. Polska to taki kraj, gdzie nawet podręcznik do nauki czytania i pisania wzbudza silne emocje, a spór o jego kształt prowadzi do ideowych i politycznych deklaracji.…
Krzysztof Bieliński. Choć w swojej epoce opera Romeo i Julia Charlesa Gounoda odniosła ogromny sukces, dziś za największe dzieło kompozytora uważany jest Faust.…
Krzysztof Bieliński. Industrialna, odpychająca, podejrzana okolica. Śmieci, zużyte opony, rozsypane puste puszki, po których co i rusz stąpają rzuceni w ten rewir ludzie.…
Krzysztof Bieliński. Ostatnio miałam okazję pisać o Płatonowie Moniki Strzępki. Teraz pora na Kilka scen z życia według tego samego dramatu Czechowa w adaptacji i reżyserii Anny Gryszkówny. Spektakle te różnią się od siebie jak ogień i woda, więc próba ich porównania wydaje się bezcelowa.…